NEŞET ERTAŞ VE ABDALLIK GELENEĞİNİN DURUMU

Author :  

Year-Number: 2025-160
Yayımlanma Tarihi: 2025-01-15 15:11:55.0
Language : Türkçe
Konu : Müzik
Number of pages: 412-433
Mendeley EndNote Alıntı Yap

Abstract

Bu çalışmada; Orta Anadolu bölgesinin Kırşehir ilinde yaşayan Abdalların, Orta Anadolu müzik geleneğinin temsilcileri olarak Neşet Ertaş’ın vefatından sonra sosyal, kültürel, sanatsal ve ekonomik durumları ve değişimlerinin incelenerek mevcut durumun betimlenmesi amaç edinilmiştir. Araştırmada betimsel yöntem kullanılmıştır. Araştırma grubunu, T.C. Kültür ve Turizm Bakanlığı Kırşehir İl Kültür ve Turizm Müdürlüğü kadrosunda yer alan Ustalar Müzik ve Oyun Topluluğunda bulunan 13(on üç) Abdal sanatçı oluşturmuştur. Verilerin toplanması için kütüphane ve arşiv taramalarına dayalı kapsamlı bir literatür çalışması ile birlikte internet araştırmaları yapılmıştır. Araştırma sürecinde, T.C. Kültür ve Turizm Bakanlığı Kırşehir İl Kültür ve Turizm Müdürlüğü kadrosunda yer alan Ustalar Müzik ve Oyun Topluluğunda bulunan 13 (on üç) Abdal sanatçı ile “Yapılandırılmış Görüşme” türünde görüşmeler gerçekleştirilmiştir. Görüşmeler sonucunda elde edilen veriler düzenlenerek rapor haline getirilmiş, “Betimsel Analiz” yaklaşımıyla yorumlanmıştır. Araştırmada elde edilen veriler değerlendirildiğinde Abdallık geleneğini sürdüren müzisyenler tarafından Neşet Ertaş’ın hem ürettiği eserlerin icrası anlamında hem de sanatçı kişiliğiyle örnek alındığı, geçmişten günümüze zaman içerisinde geleneğin temsil ettiği müzik kültüründe ve yaşam tarzlarında bazı değişimlerin gerçekleştiği, belirli bir yaşın üstünde olan Abdal aşireti mensubu müzisyenlerin genç kuşak Abdallara göre yöresel müzik repertuvarlarına daha sadık kaldıkları, genç müzisyenlerin ise icra tekniklerinin ve repertuvarlarının çeşitlilik gösterdiği, zaman içerisinde müzisyenlik mesleğinin değer kaybettiği ve genç yetişen Abdalların bu mesleği bu nedenle tercih etmedikleri, inançlarında Alevi- Bektaşi ile ilgili ritüellerin genel anlamda yaşatılmadığı, Abdal müziğini dünyaya tanıtmaları, genç yetişen Abdal aşireti çocuklarının eğitime önem verdikleri ve farklı mesleklere yöneldikleri, kültür bakanlığı “Ustalar Müzik ve Oyun Topluluğu” isimlerinin “Neşet Ertaş Ustalar Müzik ve Oyun Topluluğu” olarak değiştirilmesi sonuçlarına ulaşılmıştır.

Keywords

Abstract

In this study; It is aimed to describe the current situation by examining the social, cultural, artistic and economic situations and changes of the Abdals living in the Kırşehir province of the Central Anatolia region, as representatives of the Central Anatolian musical tradition, after the death of Neşet Ertaş. Descriptive method was used in the research. The research group, T.R. It consists of 13 (thirteen) Abdal artists in the Masters of Music and Play Ensemble, which is on the staff of Kırşehir Provincial Culture and Tourism Directorate of the Ministry of Culture and Tourism.To collect data, with a comprehensive literature study based on library and archive searches,  internet research were conducted too. During the research process, T.R. "Structured Interview" type interviews were held with 13 (thirteen) Abdal artists from the Masters Music and Play Group, which is on the staff of the Kırşehir Provincial Culture and Tourism Directorate of the Ministry of Culture and Tourism. The data obtained as a result of the interviews was organized and compiled into a report and interpreted with the "Descriptive Analysis" approach. When the data obtained in the research are evaluated, it is seen that Neşet Ertaş is taken as an example by the musicians who continue the Abdal tradition, both in terms of the performance of the works he produced and with his artistic personality, and that some changes have occurred in the musical culture and lifestyles represented by the tradition over time from past to present. musicians are more loyal to their local music repertoire than younger generation of Abdals, young musicians' performance techniques and repertoires vary, the profession of musicianship has lost value over time and young Abdals do not prefer this profession for this reason, and Alevi-Bektashi rituals are generally aren’t kept alive in their beliefs. It was concluded that they introduced Abdal music to the world, young Abdal tribe children give importance to education and turn to different professions, and the Ministry of Culture changed the name of the "Masters Music and Play Community" to "Neşet Ertaş Masters Music and Play Community".

Keywords


                                                                                                                                                                                                        
  • Article Statistics