TİTANE FİLMİNDE KADINLIK, KİMLİK VE BEDEN: FEMİNİST VE PSİKANALİTİK BİR YAKLAŞIM

Author :  

Year-Number: 2025-160
Yayımlanma Tarihi: 2025-01-22 09:29:58.0
Language : Türkçe
Konu : Psikoloji
Number of pages: 110-122
Mendeley EndNote Alıntı Yap

Abstract

Titane, Julia Ducournau tarafından yazılıp yönetilen 2021 yapımı bir Fransız-Belçika filmidir. Film, vücut korkusunu dramatik bir anlatımla harmanlayarak Cannes Film Festivali'nde Altın Palmiye ödülünü kazanmış ve dikkat çekmiştir. Ducournau, Titane filminde toplumsal normlara meydan okurken; kimlik, kadınlık ve bedenin dönüşümü üzerine çarpıcı bir anlatı sunar. David Cronenberg gibi yönetmenlerden etkilenen Ducournau, filmlerinde bedensel dönüşüm ve kimlik krizine dair temaları işler ve bu eğilim, hem Raw hem de Titane filmlerinde belirgin bir şekilde görülür. Bu temalara odaklanması, onu çağdaş sinemada yenilikçi bir figür olarak konumlandırmıştır. Film, çocukken geçirdiği bir araba kazası sonucunda kafatasına titanyum plaka yerleştirilen Alexia’yı takip eder. Alexia, yetişkinliğinde acımasız bir seri katile dönüşerek Vincent adında bir itfaiyecinin kayıp oğlu kimliğine bürünerek onunla yaşamaya başlar. Titane, kimlik, toplumsal cinsiyet ve bedensel sınırları keşfederken; özellikle Alexia'nın mekanikleşmesi ve kimliğinin bulanıklaşması üzerinden kadın bedeninin sembolik deformasyonunu ve dönüşümünü işler. Ducournau, korku, grotesk unsurlar ve psikolojik analizleri harmanlayarak toplumsal cinsiyet normlarına ve beklentilerine eleştirel bir bakış sunar. Titane, izleyiciyi rahatsız eden, bedene dair algılarını sorgulatan bir sinema deneyimi sunarak kadınlık, annelik ve insan bedenine dair önyargılara karşı derin bir yorum sunar. Bu çok katmanlı anlatım, Titane’ı kimlik ve toplumsal kısıtlamalar üzerine güçlü bir eleştiri haline getirir.

Keywords

Abstract

Titane is a 2021 French-Belgian film written and directed by Julia Ducournau. The film combines body horror with a dramatic storytelling approach, earning the prestigious Palme d'Or at the Cannes Film Festival. Ducournau’s approach in Titane challenges social norms, offering a powerful narrative about identity, femininity, and body transformation. Influenced by directors like David Cronenberg, Ducournau uses themes of bodily transformation and identity crisis, a trend noticeable in her films Raw (2016) and Titane (2021). Her focus on these themes has positioned her as an innovative figure in contemporary cinema. The narrative follows Alexia, a woman with a titanium plate in her skull after a car accident. As an adult, Alexia transforms into a brutal serial killer, adopting the identity of a missing boy to live with a firefighter named Vincent. Titane explores identity, gender, and the boundaries of the body, emphasizing Alexia’s journey through symbolic deformity and transformation. Scholars argue that Ducournau presents the female body as a space for both resistance and freedom, especially when portraying Alexia's mechanical transformation and blurred identity By using a blend of horror, grotesque elements, and psychological analysis, Ducournau’s Titane critiques gender norms and societal expectations. The film forces viewers to confront their discomforts, challenging them to question conventional perceptions of femininity, motherhood, and the human body. This layered narrative marks Titane as a profound commentary on identity and society’s constraints on the female form.

Keywords


                                                                                                                                                                                                        
  • Article Statistics