Araştırmada Süryani kilisesinde icra edilen müzik ve geleneksel olarak muhafaza edilen müzikal gelenek incelenmiştir. Mardin şehrinde bulunan Kadim Süryani Kilisesi’nde gerçekleştirilen görüşmeler sonucunda elde edilen bulgular tematik gruplara ayrılarak incelenmiş, bu gruplardan yola çıkarak kilisedeki müzik eğitiminde, çocukluk döneminde alınan eğitimin notaya bağlı kalınmadan, kulaktan kulağa aktarım yoluyla öğrenme yönteminin uygulandığı tespit edilmiştir. Süryani eğitiminde en önemli unsurlardan biri de dil mirasının korunmasıdır. Bu nedenle eğitim onlar için Süryanice’yi okuyup yazmayı öğrenmek ile başlar. Sonrasında makam eğitimi alınarak, ilahileri bu şekilde öğrenir ve icra ederler. Kilise müziğinin icrasında kullanılan 8 makamın varlığı saptanmış olup, her hafta bir makam kullanılarak sekiz hafta boyunca o makamlar sırasıyla icra edilir ve bu döngü sürekli tekrarlanır. Her hafta bu döngü de belirli günlere göre uygun ilahiler ve ezgiler seçilir. Bu makamların kişilerin ruhsal duygularını etkilediği ve kiliseyi daha cazip hale getirdiği, özel günlere göre makamın da değiştiği gözlenmiştir. Ayrıca Süryanilikte aile kavramının önemine de değinilmiş olup, söz konusu toplumun dini inançları ve değerleri kadın, erkek, genç, yaşlı demeden, ayin katılımına özen gösterilmiş ve manevi bağlarla güçlendirerek kültürlerini yaşatmayı benimsemişlerdir. Ayrıca çalışmada Süryani toplumunun reformist özelliklerine yapılan vurgulara yer vererek, hangi açılardan söz konusu toplumun ilerici kabul edildiğinin ele alınması amaçlanmıştır.
In the research, the music performed in the Assyrian church and the traditionally preserved musical tradition are analysed. The findings obtained from the discussions held at the Ancient Syriac Church in the city of Mardin were analyzed by dividing them into thematic groups. Based on these groups, it was determined that in the church's music education, the learning method during childhood was implemented through ear-to-ear transmission without relying on knowledge of musical notation.One of the most important elements in Syriac education is the preservation of language heritage. For this reason, education starts with learning to read and write Syriac. Afterwards, they receive makam education and learn and perform hymns in this way. It has been determined that there are 8 makams used in the performance of church music, and each week a makam is used and these makams are performed in order for eight weeks and this cycle is repeated continuously. Each week in this cycle, appropriate hymns and melodies are selected according to certain days. It has been observed that these makams affect the emotional feelings of the people and make the church more attractive, and that the makam changes according to the special days. In addition, the importance of the concept of family in Syriacism has also been mentioned, and the religious beliefs and values of the society in question have adopted to keep their culture alive by strengthening it with spiritual ties, without paying attention to the participation of women, men, young and old. In addition, by emphasising the reformist characteristics of the Syriac society, the study aims to address the aspects in which this society is considered progressive.