GRAFİK TASARIM VE SOFRA SERAMİĞİ İLİŞKİSİNDE DİSİPLİNLERARASI YAKLAŞIM

Author :  

Year-Number: 2024-154
Yayımlanma Tarihi: 2024-07-24 00:15:09.0
Language : Türkçe
Konu : Tasarım
Number of pages: 388-403
Mendeley EndNote Alıntı Yap

Abstract

Grafik tasarım ve sofra seramiği gibi farklı disiplin olarak genellikle ayrı bir şekilde ele alınmakta ve kendi içlerinde gelişmeye devam ettiği söylenebilir. Ancak gelişen her iki disiplinin ortak noktada buluşabilecekleri örneklerin olduğu hatta mevcut varlığından daha fazla düzeyde olması gerektiği ifade edilebilir. Sofra seramiği, insan yaşamının vazgeçilmez kullanım eşyalarından biridir. Bu tür eşyalar genellikle de yemek masalarında kullanılan çeşitli seramik ürünlerini içermektedir. Grafik tasarım ise görsel iletişim aracılığıyla bir mesajı iletmek, marka oluşturmak veya düşünceyi yaratıcı bir görsel ile sunmak amacıyla kullanılan ürünleri kapsayan bir alandır. Sofra seramiği işlevsel bir araç/ürün olmanın ötesinde, görsel açıdan tüketicilerin ilgisini çeken estetik bir form ve dekor tasarımlarının önemsendiği bir ürüne de dönüşmektedir. Bu noktada seramik ürünlerde; renk, kompozisyon, tipografi, doku, sembol, çizgi, form ve şekil gibi unsurlar büyük önem kazanmaktadır. Sofra seramiğinin bu yönleri ile grafik tasarım ile ilişkili olduğu söylenebilir. Sofra seramiği ve grafik tasarım ilişkisi her ne kadar ayrı iki disiplin olsa da ikisi arasındaki bağın bu açıdan göz ardı edilmemesi gerekir. Bu çalışmada grafik tasarım ile sofra seramiği arasındaki ilişkinin nasıl, ne düzeyde ve gelecekte nerede olması gerektiği üzerinde durulmuştur. Araştırmada ilgili alanyazın taraması yapılmış, örnek uygular incelenmiş ve analiz edilmiş, elde edilen bulgu ve araştırmacıların belirledikleri form ve dekor tasarımı ile ilgili grafik tasarım ilişkisi uygulama örnekleri hazırlanmış ve yorumlanmıştır. Elde edilen bulgu ve sonuçlara bağlı olarak sofra seramiği sektörüne yönelik öneriler geliştirilmiştir.

Keywords

Abstract

It can be said that they are generally handled separately as different disciplines, such as graphic design and table ceramics, and they continue to develop within themselves. However, it can be stated that there are examples where both developing disciplines can meet at a common point, and that they should even be at a higher level than their current existence. Tableware is one of the indispensable items of human life. Such items generally include various ceramic products used on dining tables. Graphic design is a field that covers products used to convey a message through visual communication, create a brand or present an idea with a creative visual. Beyond being a functional tool/product, tableware ceramics also turns into a product where aesthetic forms and decor designs that visually attract the attention of consumers are taken into consideration. At this point, in ceramic products; Elements such as color, composition, typography, texture, symbol, line, form and shape gain great importance. It can be said that these aspects of tableware are related to graphic design. Even though the relationship between tableware ceramics and graphic design are two separate disciplines, the bond between the two should not be ignored in this respect. This study focuses on how, at what level and where the relationship between graphic design and tableware should be in the future. In the research, the relevant literature was reviewed, sample applications were examined and analyzed, and graphic design relationship application examples related to the findings and form and decor design determined by the researchers were prepared and interpreted. Depending on the findings and results obtained, recommendations for the table ceramics industry have been developed.

Keywords


                                                                                                                                                                                                        
  • Article Statistics