Bu çalışma Adrien-François Servais’nin (1807-1866) kaprislerinin viyolonsel tekniği açısından incelenmesini, çalışma ve icra önerilerini kapsamaktadır. Viyolonsel çalgı eğitiminde, en çok başvurulan eserler arasında Adrien-François Servais’in Kaprisleri’nin yer almasına rağmen, ülkemizdeki orkestra giriş sınavlarında, konservatuvar müfredatlarında ve konser programlarında sıklıkla icra edilen bu kaprislere yönelik analiz ve önerilerin kısıtlı olması nedeniyle bu çalışmada yer alan analiz ve önermelerin viyolonsel eğitimi açısından fayda sağlaması ve bundan sonraki alan çalışmalarına katkıda bulunması amaçlanmıştır. Bu bağlamda eserler üzerinde betimsel incelemelerde bulunulmuştur. Viyolonsel literatürüne ve tekniğine yapmış olduğu yenilikçi yaklaşımla tarihe damga vuran virtüözlerin başında yer alan Servais’in, 0pus 11 Altı Viyolonsel Kaprisleri’nde kullanmış olduğu sağ el ve sol el teknikleri ve bu eserlerin müzikal yapısı analiz edilmiştir. Kaprislerin icra edilirken dikkat edilmesi gereken temel hususlar ve öneriler bu çalışmanın ana amacını oluşturmaktadır. Yöntem olarak literatür tarama yöntemi kullanılmış ve notasyonlar üzerinden betimsel analizler gerçekleştirilmiştir. Çalışmanın veri toplama aşamasında kaprislerin partileri incelenmiş ve partilerden elde edilen teknik özellikler ve zorluklar veri setine kaydedilmiştir. Kaprislerin icra özellikleri ve çalım kolaylığına yönelik teknik hususları belirlenerek her bir eser için ayrı analiz yapılmıştır. Çalışmanın son bölümde, yapılan inceleme neticesinde, kaprislerin hangi teknikleri geliştirmeyi hedeflediği ve icrada dikkat edilmesi gereken hususlara yönelik yorumlar ve öneriler yer almaktadır. Bu çalışmanın, Servais’in eserlerini icra etmek isteyen çellistlere ve konuyla ilgilenen akademisyenlere bir perspektif sunması öngörülmektedir.,
This study covers the examination of Adrien-François Servais' (1807-1866) caprices in terms of cello technique, and includes study and performance suggestions. Although Adrien-François Servais' Caprices are among the most frequently used works in cello instrument training, the analysis and suggestions for these caprices, which are frequently performed in orchestra entrance exams, conservatory curricula and concert programs in our country, are limited. It is aimed that the analyzes and propositions will be beneficial in terms of cello education and contribute to future field studies. In this context, descriptive analyzes were made on the works. Servais, one of the leading virtuosos who left their mark on history with his innovative approach to cello literature and technique, The right hand and left hand techniques he used in his Opus 11 Six Cello Caprices and the musical structure of these works were analyzed. The main points and suggestions that should be taken into consideration while performing whims constitute the main purpose of this study. The literature review method was used as the method and descriptive analyzes were carried out through notations. During the data collection phase of the study, the lots of whims were examined and the technical features and difficulties obtained from the lots were recorded in the data set. A separate analysis was made for each piece by determining the technical aspects of the caprices' performance characteristics and ease of playing. In the last part of the study, as a result of the examination, comments and suggestions are included regarding the techniques that the caprices aim to develop and the issues that need to be taken into consideration in execution. It is envisaged that this study will offer a perspective to cellists who want to perform Servais' works and to academics who are interested in the subject.