Dinlerde ilk insanın nasıl ve neden yaratıldığı konusu her zaman farklı millet ve halkların entelektüel tartışmalarının, mit ve efsanelerinin bir parçası olmuştur. İran mitolojisinde, tarih boyunca farklı bilgiler olmasına rağmen Orta Farsça metinlerin çoğunluğu bu konuyu Gayomert’e dayandırmaktadır. Zerdüşt inancına göre, Gayomert Tanrı Ahura Mazda’nın terinin toprağa düşmesi ile oluşmuş ilk insan formudur. Gayomert insanın prototipi olarak kabul edilmiştir. Mitolojiye göre Gayomert öldüğü zaman spermi toprağa düşmüş, topraktan Rıvas bitkisinin dalları şeklinde ilk insan çifti olan Meşi ve Meşiyane doğmuştur. Meşi ve Meşiyane’den doğan çocukların evlenmeleri yolu ile insan nesli devam etmiştir. Firdevsi Şahnamede Gayomert’ı Ari toplmunun ilk kralı olarak aktarmaktadır. Gayomert insanlığa giyinmeyi, barınmayı ve korunmayı öğreten kişidir. Dağların arasında muhteşem bir hayat inşa eden ilk kraldır. Çalışmamızda, Zerdüşt dininin kozmogonik ve antropogonik öğretileri literatür taraması yoluyla incelenmiş ve başta İslam olmak üzere çeşitli dinlerle karşılaştırmalı bir değerlendirmeye tabi tutulmuştur.
In religions, the question of how and why the first man was created has always been part of the intellectual debates, myths and legends of different nations and peoples. In Iranian mythology, although there are different accounts throughout history, the majority of Middle Persian texts attribute it to Gayomert. According to Zoroastrian belief, Gayomert was the first human form formed when the sweat of the god Ahura Mazda fell to the ground. Gayomert is considered the prototype of man. According to mythology, when Gayomert died, his semen fell to the ground, and from the soil the first human couple, Mashi and Mashiyane, were born in the form of branches of the Rıvas plant. The human race continued through the marriage of the children born to Mashi and Mashiyane. In the Shahnameh, Firdavsi describes Gayomert as the first king of the Aryan society. Gayomert is the one who taught humanity how to dress, shelter and protect themselves. He was the first king to build a magnificent life among the mountains. In our study, the cosmogonic and anthropogonic teachings of the Zoroastrian religion were examined through literature review and were subjected to a comparative evaluation with various religions, especially Islam.