Dede Korkut’tan bu yana Şair Zihnî, Hicranî, Celali ve İrşadi gibi birçok önemli halk ozanı ve şairin yetiştiği Bayburt, nesiller boyunca çalıp-söylenen türküleriyle, barlarıyla, halaylarıyla geleneksel Türk halk müziği repertuarına son derece önemli katkılar sağlayan bir yöredir. Bayburt’un bu zengin müzik dağarcığının canlılığını yitirmeden gelecek nesillere aktarılmasında halk ozanları ve şairlerin yanı sıra mahalli sanatçıların da oldukça önemli rol oynadıkları söylenebilir. Mahalli sanatçılar, kaynaklık ettikleri geleneksel halk ezgilerini yöre insanlarının bir araya geldiği çeşitli ortamlarda icra ederek bağlı bulundukları yörenin kültürel mirasının korunmasına ve yaşatılmasına hizmet eden kültür temsilcileridir. Bu çalışmada, Bayburt’un önde gelen mahalli sanatçılarından Mustafa Ahıskalıoğlu, yaşamı ve eserleriyle incelenmiştir. Nitel desende oluşturulan bu çalışmada alan araştırması yönteminin yanı sıra görüşme ve doküman analizi yöntemlerinden de faydalanılmıştır. Araştırmaya konu edilen Mustafa Ahıskalıoğlu’nun yaşamı ve sanatçı kişiliği hakkında bilgi elde edilebilmesi amacıyla oğlu Naci Ahıskalıoğlu ile yarı yapılandırılmış görüşme gerçekleştirilmiştir. Çalışma kapsamında gerçekleştirilen alan araştırması neticesinde Mustafa Ahıskalıoğlu’nun eserleri derlenerek sibelius nota yazım programıyla notaya alınmıştır. Notaya alınan eserler doküman analizi yöntemi yardımıyla geleneksel Türk müziği kuramı ve Türk halk edebiyatı disiplini çerçevesinde çözümlenerek sınıflandırılmış ve yorumlanmıştır. Çalışmanın sonuç bölümünde ise elde edilen tüm bulgular göz önünde bulundurularak Mustafa Ahıskalıoğlu’nun, Bayburt yöre kültürüne ne şekilde katkı sağladığı hususuna açıklık getirilmeye çalışılmıştır.Bu araştırma, konuyla ilgili yapılan ilk sistematik çalışma olması ve benzer araştırmalara kaynaklık edeceği öngörüsüyle önemli görülmektedir.
Bayburt, where many important folk poets and minstrels such as Şair Zihnî, Hicranî, Celali and İrşadi were raised since Dede Korkut, is a region that has made significant contributions to the traditional Turkish folk music repertoire with its folk songs, bars and halays that have been played and sung for generations. It can be said that local artists, as well as folk poets and poets, have played a significant role in transferring this rich musical repertoire of Bayburt to future generations without losing its vitality. Local artists are cultural representatives who serve to preserve and sustain the cultural heritage of the region they are affiliated with by performing the traditional folk melodies they source in various environments where local people come together. In this study, Mustafa Ahıskalıoğlu, one of the leading local artists of Bayburt, was examined through his life and works. In this study, which was created in a qualitative design, field research method, interview and document analysis methods were also used. In order to obtain information about the life and artistic personality of Mustafa Ahıskalıoğlu, who is the subject of the study, a semi-structured interview was conducted with his son Naci Ahıskalıoğlu. As a result of the field research conducted within the scope of the study, Mustafa Ahıskalıoğlu's works were compiled and notated with the Sibelius notation program. The notated works were analyzed, classified and interpreted within the framework of traditional Turkish music theory and Turkish folk literature discipline with the help of the document analysis method. In the conclusion section of the study, it was tried to clarify how Mustafa Ahıskalıoğlu contributed to the Bayburt regional culture by considering all the findings obtained. This research is considered important as it is the first systematic study on the subject and it is anticipated that it will be a source for similar studies.