RESİMLERLE 18 YÜZYILDA OSMANLI’DA SOSYAL YAŞAM

Author :  

Year-Number: 2024-155
Yayımlanma Tarihi: 2024-08-09 21:22:53.0
Language : Türkçe
Konu : Güzel Sanatlar Eğitimi
Number of pages: 208-227
Mendeley EndNote Alıntı Yap

Abstract

Sanat, bireysel ve toplumsal yaşamın bir yansıması olup yaşadığı dönemin sosyal yaşantısına tanıklık eder. Osmanlı sosyal yaşantısı ise gayrimüslim ve Müslümanlardan oluşmaktadır. Bir sosyal yaşantı daha çok, mahalle sistemi şeklinde şekillenmiş olup; farklı etnik grupların bir arada yaşamasıyla oluşmuştur. Resim sanatı ise, 17 yüzyıldan itibaren konusunu Osmanlı sosyal yaşamından da almaya başlamıştır. 18 yüzyıldan itibaren Avrupa’nın aydınlanma çağına girmesi ile Avrupa Osmanlı Devleti karşında büyük bir güç haline gelmiş, bu da zorunlu olarak bir açılımı beraberinde getirmiştir. Avrupa’ya giden elçiler ve Avrupa’dan gelen elçiler sayesinde sanat değişime uğramış, İstanbul kadınlarının açık havadaki eğlenceleri, minyatürlerde ilk defa yer bulmuştur. Tek figürlü minyatürlerde halkın, esnafın, gayrimüslimlerin, üst sınıfın, padişahın yaşamından kesitler gibi konulara yer verilmiştir. Bazı resimlerle İslami gelenekler üzerine kurulan Osmanlı minyatüründe geleneksel kalıplar kırılmıştır. 18. yüzyılın minyatür sanatçılarından Levni ve Buhari, yaşadıkları yüzyılın sosyal yaşantısını resimlerine yansıtan en önemli sanatçılar olmuşlardır. Kalender Paşa tarafından hazırlanmış 35 minyatürlü yazma eser olan Falname, çiçek resimleriyle tanınan Ali Üsküdarî ve resimleriyle Osmanlı sosyal yaşantısına tanıklık eden Endurunlu Fazıl bu dönemin diğer ressamlarıdır. Lale Devri’nde (1718-1730), elçilerle birlikte İstanbul’a gelen Van Mour; Osmanlı toplumunun gündelik yaşantısını konu alan eserler yapmış, Osmanlı sosyal yaşantısına tanıklık etmiştir. Lale Devri’nde Osmanlı İmparatorluğu’nda görev yapan gayrimüslim sanatçılardan Rafael ve Kapıdağlı Konstantin, Batı tarzı resim anlayışını Osmanlı sanatına kazandırmışlardır. Sanatçılar tarafından yapılan bu resimler, yapıldığı yüzyıla tanıklık oluşturması açısından önem taşır. Araştırmanın amacı resimlerle 18 yüzyıl Osmanlı’da sosyal yaşamı araştırmaktır. Araştırmada nitel yöntem kullanılmış olup, literatür taraması yapılmıştır. Araştırma verileri, konuyu içeren ulusal ve uluslararası makaleler, kitaplar, internet kaynakları, görsel kaynaklar ve konu ile ilgili eserlerin incelenmesiyle elde edilmiştir. Araştırma sonucunda 18 yüzyıl resminin Osmanlı kültür ve sosyal yaşantısına tanıklık ettiği ve bize bu konuyla ilgili bilgiler sunduğu görülmüştür.

Keywords

Abstract

Art is a reflection of individual and social life and bears witness to the social life of the period in which it lives. Ottoman social life consists of non-Muslims and Muslims. A social life is shaped more like a neighborhood system; It was formed by different ethnic groups living together. The art of painting began to take its subject from Ottoman social life starting from the 17th century. As Europe entered the age of enlightenment in the 18th century, Europe became a great power against the Ottoman Empire, and this necessarily brought about an expansion. Thanks to the ambassadors going to Europe and the ambassadors coming from Europe, art changed and the outdoor entertainment of Istanbul women found a place in miniature genres for the first time. In single-figure miniatures, subjects such as sections from the lives of the people, tradesmen, non-Muslims, the upper class and the sultan are included. Traditional patterns were broken in Ottoman miniature painting, which was based on Islamic traditions with some paintings. Levni and Buhari, miniature artists of the 18th century, were the most important artists who reflected the social life of the century in which they lived in their paintings. Falname, a manuscript with 35 miniatures prepared by Ka-lender Pasha, Ali Üsküdarî, known for his flower paintings, and Endurunlu Fazıl, who witnessed the Ottoman social life with his paintings, are the other painters of this period. Van Mour, who came to Istanbul with the ambassadors during the Tulip Era (1718-1730); He made works about the daily life of the Ottoman society and witnessed the Ottoman social life. Rafael and Kapidağlı Konstantin, two of the non-Muslim artists who worked in the Ottoman Empire during the Tulip Era, brought the Western style of painting to Ottoman art. These paintings made by artists are important as they bear witness to the century in which they were made. Qualitative method was used in the research and a literature review was conducted. Research data was obtained by examining national and international articles, books, internet resources, visual resources and works related to the subject. As a result of the research, it was seen that the 18th century painting witnessed the Ottoman culture and social life and provided us with information on this subject.

Keywords


                                                                                                                                                                                                        
  • Article Statistics