KÜLTÜREL SÜRDÜRÜLEBİLİRLİK BAĞLAMINDA BİLGİSAYAR OYUNLARINDA EJDERHA

Author :  

Year-Number: 2022-130
Yayımlanma Tarihi: 2022-07-06 14:07:42.0
Language : Türkçe
Konu : Tasarım
Number of pages: 99-118
Mendeley EndNote Alıntı Yap

Abstract

Bilgisayar oyunları günümüzde çok çeşitli kaynaklardan ilham almaktadır. Her bilgisayar oyunu, bir tasarım ekibi ile kendine has bir süreçten geçerek yaratılır. Oyun kendi evreni içerisinde bir macera yaşatmakta ve bu macera içerisinde etkileşim kurulan karakterler veya savaşılan rakipler için çeşitli kaynaklardan esinlenildiği görülmektedir. Özellikle bilim-kurgu ve fantezi konulu oyunları için kavramsal tasarım sürecinde, mitolojik karakterler veya türetilmiş yaratıklar kullanılmaktadır. Ejderhalar ise birçok kültürdeki mitolojik önemiyle ortaya çıkmakta ve bilgisayar oyunları için önemli bir öge olmaktadırlar. Bu makalede ejderhanın mitolojideki yeri ve görsel özelliklerinden yola çıkılarak, bilgisayar oyunu grafiğinde ejderhaların görsel tanımlaması incelenerek beraberinde kültürel sürdürülebilirlik açısından bilgisayar oyunu grafiğinde ejderha kullanımı üzerinde durulmuştur. Araştırmada, tarama yöntemi tercih edilmiş ve Heroes of Might and Magic oyunundaki ejderha figürleri, biçimsel açıdan çözümlenmiştir. Araştırmanın sonucunda, oyundaki ejderha tasarımlarının, kültürel ejderha betimlemeleriyle örtüştüğü noktalar olduğu ve kültürel mirasın aktarılmasına dolaylı katkı sağladığı görülmüştür.

Keywords

Abstract

Computer games today draw inspiration from a wide variety of sources. Each computer game is created by a design team, going through a unique process. The game has an adventure in its own universe and it is seen that it is inspired by various sources for the characters interacted with or the opponents fought in this adventure. Especially for science fiction and fantasy games, mythological characters or derived creatures are used in the conceptual design process. Dragons, on the other hand, appear with their mythological importance in many cultures and become an important element for computer games. In this article, based on the place of the dragon in mythology and its visual features, the visual definition of dragons in the computer game graphic was examined and the use of dragons in the computer game graphic was emphasized in terms of cultural sustainability. In the research, the scanning method was preferred and the dragon figures in the Heroes of Might and Magic game were analyzed in terms of form. As a result of the research, it has been seen that the dragon designs in the game overlap with the cultural dragon depictions and indirectly contribute to the transfer of cultural heritage.

Keywords


  • And, M. (2007). Minyatürlerle Osmanlı – İslam Mitologyası. Yapı Kredi Yayınları.

  • Barthel-Bouchier, D. (2012). Sacha Kagan, Art and Sustainability: Connecting Pattern for a Culture of Complexity. International Sociology, 27(5), 683–686.

  • Bozkurt, G. (2010) İnsan ve Kültür. Boyut Yayınları.

  • Britannica, T. Editors of Encyclopaedia. Dragon. Encyclopedia Britannica:https://www.britannica.com/topic/dragon-mythological-creature, Erişim tarihi: 21.05.2022

  • Çoruhlu, Y. (2013) Türk Mitolojisinin Ana Hatları. Kabalcı Yayıncılık.

  • Detroit Institute of Art.(t.y.). İştar Kapısı’ndan panel, Mushhushshu-ejderha, Tanrı Marduk'un Sembolü (604-562 M.Ö.). Erişim Adresi: https://www.dia.org/art/collection/object/mushhushshu-dragon-symbol-god-marduk55602, Erişim tarihi: 21.03.2022

  • Encyclopædia Iranica, (2021). Aždahā. Encyclopædia Iranica, Erişim Adresi: https://iranicaonline.org/articles/azdaha-dragon-various-kinds, Erişim tarihi: 21.03.2022

  • English Heritage (t.y.). Guide To Heraldry. Erişim Adresi: https://www.english- heritage.org.uk/guide-to-heraldry, Erişim tarihi: 21.04.2022.

  • Ferguson, John, C. (2020). Çin Mitolojisi ( C, C, Tarımcıoğlu, Çev.) Maya Kitap.

  • Smith, G. E. (2016). Ejderhanın Evrimi ( Y, B, Gülgeç, Çev.). Altı Kırkbeş.

  • Gardin, N., Olorenshaw, R. (2019). Larousse Semboller Sözlüğü (B. Akşit, Çev.). Bilge Kültür Sanat

  • Gezgin, D. (2014). Hayvan Mitosları. Sel Yayınları.

  • Steam. (t.y.) Heroes 7’in açık alan görüntüsü. Erişim Adresi: https://cdn.cloudflare.steamstatic.com/steam/apps/321960/ss_f59017baa1b41e76f3fb29 7d4ee8e72760ee75d0.jpg?t=1611670106

  • Steam. (t.y.) Heroes 7’nin kale görüntüsü. Erişim Adresi: https://cdn.cloudflare.steamstatic.com/steam/apps/321960/ss_ef3fed8086f1f0ec5f31a1e 63b130eb261871f7b.1920x1080.jpg?t=1611670106

  • Steam. (t.y.) Heroes 7’nin savaş görüntüsü. Erişim Adresi: https://cdn.cloudflare.steamstatic.com/steam/apps/321960/ss_2432e55d0fda9fb9490c57 14019e75c4133569c9.1920x1080.jpg?t=1611670106

  • Ozaki, Y. T. (2018). Japon Masalları (S. Sarıyer, Çev.). Karakarga.

  • Torabi Farsani, N., Coelho, C., & Costa, C. (2012). Geotourism and geoparks as gateways to socio-cultural sustainability in Qeshm Rural Areas, Iran. Asia Pacific Journal of Tourism Research, 17(1), 30-48.

  • Turan, A. B. (2020). Türk Canavarları Sözlüğü. Gerekli kitaplar.

  • UNESCO.(1987). Brundtland Raporu. Erişim Adresi: http://www.un-documents.net/our- commonfuture.pdf, Erişim tarihi: 21.03.2022

  • UNESCO.(t.y.) Convention for the Safeguarding of the Intangible Cultural Heritage. Erişim Adresi: https://ich.unesco.org/en/convention, Erişim tarihi: 21.03.2022

  • Uslu, B. (2017). Türk Mitolojisi. Kamer Yayınları.

  • Wilkinson, K. (2014). Semboller ve İşaretler. Alfa Yayıncılık.

  • Yıldırım, N. (2008). Fars Mitolojisi Sözlüğü. Kabalcı Yayınevi.

                                                                                                                                                                                                        
  • Article Statistics