Çok çeşitli kültür ögelerinde olduğu gibi semahlar da üzerinde yaşadığı toprakların geçmiş inanç ve kültürlerinden pek çok özelliği bünyesinde barındırmaktadır. Bu yüzden bu çalışmanın konusu olan Eskişehir yöresine ait semahlar incelenirken müzikal ve inanç boyutları bir bütün halinde incelemeye tabi tutulmuştur. Eskişehir semahlarının ve müziğinin Eskişehir Alevi-Bektâşi kültüründeki önemini ortaya çıkarmak, araştırmanın odak noktası olmuştur. Alevi ve Bektaşi köylerinde, cemlerde icra edilen semah eserlerinin daha çok Eskişehir ilinde hangi bölgelerde icra edildiği, icra sırasındaki benzer noktalar ve farklılık gösteren yönlerin yanı sıra icrasını gerçekleştiren mahalli sanatçılar ve icrasında kullanılan çalgılar araştırılarak tespit edilmiş, sonrasında müzikal analiz gerçekleştirilerek semahların karar sesleri, benzerlik gösterdiği makamlar ve kullanılan usûller belirlenmiş ve elde edilen bulgular bir bütün halinde sonuç ve öneriler kısmında açıklanmıştır. Bu semahlar Eskişehir'deki semah türkülerini çalıp söyleyen, kaynak kişi teşkil eden zakîrlerden alınmıştır. Problem tespiti ile problemin çözümüne yönelik kılavuzlar ve kaynaklar için literatür taraması yapılmıştır. Tez, kitap, dergi gibi kaynakların yanı sıra internet kaynaklarından da yararlanılmıştır. Araştırma safhasında konuyla alakalı sahaya inilip kişilerle birebir doğrudan görüşmeler sağlanmış ve semahlar hakkında edinilen bilgiler ışığında transkripsiyon edilip derlenip notaya alınmıştır. Alanda araştırma sonucu elde edinilen verilerin nesnel olmalarına dikkat edilmiş, gerçekçi ve açık bilgilere yer verilmesine özen gösterilmiştir. Semahların Müzik-Dans bağlamında geçirdiği değişimler incelenirken literatürdeki genel kabulün aksine bazı bölgelerdeki semahlarda vurmalı çalgıların kullanımının gözlenmesi gibi elde edilen yeni bulgular çalışmanın özgün değerini ortaya koymaktadır. Bu doğrultuda Eskişehir ili sınırlarında gerçekleştirilen bu çalışmanın, komşu il ve ilçelerde yürütülecek daha kapsamlı bir çalışmaya zemin teşkil etmesi, Anadolu’nun kadim kültürel ögesi olan semahların Müzik-Dans bağlamında geçirdikleri dönüşümün tespiti açısından önemlidir.
Semahs contain many features from the past beliefs and cultures of the lands on which they existed with a wide variety of cultural elements. For this reason, when the semahs of the Eskişehir region, which is the subject of this study, were examined, the musical and belief dimensions were examined as a whole. Uncovering the importance of Eskişehir semahs and music in Eskişehir Alawite-Bektashi culture was the focus of the present study. The semah works performed in djems, similar points and differences during the performances, as well as the local artists who perform these and the instruments used in these performances in the Alawite and Bektashi villages were determined along with the regions where they were performed in Eskişehir. Then, musical analysis was made and the tune sounds of the semahs, the similar maqams with which they were performed, and the procedures used were determined, and the findings were explained as a whole in the discussion, conclusion, and recommendations sections. These semahs were taken from the zakirs who played and sang the semah folk songs in Eskişehir, who constituted the source people. A literature review was made for the guides and resources for problem identification and problem-solving. As well as the resources such as theses, books, magazines, the internet resources were also used in this respect. During the investigation step, one-to-one direct interviews were made with the people who were related to the subject, and in the light of the information obtained about the semahs, they were transcribed, compiled, and notated. Attention was paid to the objectiveness of the data that were obtained as a result of the study in the field, and care was taken to include realistic and clear data. When the changes that semahs have undergone in the context of Music-Dance were examined, new findings such as the observation of the use of percussion instruments in semahs in some regions, contrary to the general acceptance in the literature, show the original value of the study. In this respect, the fact that this study, which was conducted in the borders of the city of Eskişehir, lays the groundwork for a more comprehensive study to be conducted in neighboring cities and counties is important in terms of determining the transformation of semahs as an ancient cultural element of Anatolia in the context of Music-Dance.