HIZLI, KOLAY VE UCUZ: KODAK’IN ORTAYA ÇIKIŞI VE DEĞİŞEN FOTOĞRAF KÜLTÜRÜ

Author :  

Year-Number: 2021-122
Yayımlanma Tarihi: 2021-11-22 19:35:02.0
Language : Türkçe
Konu : Plastik Sanatlar
Number of pages: 148-166
Mendeley EndNote Alıntı Yap

Abstract

Kodak, George Eastman (1854-1932) tarafından tasarlanan ve 1888 yılında Amerika Birleşik Devletleri’nde piyasaya sürülen bir fotoğraf makinesidir. Kodak “Siz deklanşöre basın gerisini biz hallederiz!” sloganı ile fotoğraf eğitimi olmayan orta sınıf insanların fotoğraf çekebilmesini sağlamıştır. Kodak ile birlikte fotoğrafta yeni bir dönem başlamıştır. Kodak fotoğraf makinesinin içinde 100 adet fotoğraf karesinin pozlanabileceği bir film vardır. Makinenin kullanımı kolaydır, objektifi sabittir, vizörü yoktur ve elde taşınabilir. Bu fotoğraf makinesi ile birlikte isteyen herkes fotoğraf çekebilir hale gelmiştir. Kodak, müşterisine bir paket fotoğraf hizmeti vermesi ile fotoğraf tarihinde bir ilki gerçekleştirmiştir: fotoğraf çeken bir müşteri, filmi bitirdikten sonra fabrikaya gönderir. Fotoğraf makinesi fabrikaya ulaşınca içindeki film çıkarılarak banyo edilir, fotoğraflar basılır ve kartonlara yapıştırılır.  Ardından fabrikada makineye yeni film takılır ve müşteriye geri gönderilir. Bu kolay hizmet ile fotoğraf üretimi demokratik hale gemiştir. Kodak, fotoğraf kültüründe birçok değişikliğe sebep olmuştur. “Şipşak/enstantane” fotoğraf türü ortaya çıkmıştır. Kodak; fotoğraf çekme, fotoğraf çektirme, fotoğrafları saklama ve fotoğrafları anlamlandırma ile ilgili yeni alışkanlıkların kazanılmasını sağlamıştır. Bu çalışmanın amacı, fotoğraf tarihinde Kodak’ın ne gibi değişiklikler yarattığını incelemektir. Bu bağlamda, bu çalışmada Kodak’ın ortaya çıkış süreci ele alınmış, Kodak’ın 1888-1900 yılları arasındaki fotoğraf makineleri anlatılmıştır. 19. yüzyıl sonunda Kodak ile değişen fotoğraf kültürü, Kodak’ın fotoğrafa getirdiği yenilik ve değişiklikler fotoğrafın erken dönem tarihi ile karşılaştırılarak irdelenmiştir.

 

Keywords

Abstract

Kodak is a camera, designed by George Eastman (1854-1932) and introduced in the United States in 1888. With its slogan “You press the button we do the rest!” Kodak enabled middle-class women and men without photography education to take pictures. A new era in photography began with Kodak. There is a film inside a Kodak camera on which 100 photos can be exposed. The camera is a handheld one, easy to use, with a fixed lens and no viewfinder. With this camera, anyone was able to take pictures. Kodak broke new ground in the history of photography by providing photo-finish photography services to its customers:  A customer who takes pictures, after he/she finishes the film he/she sends it to the factory. When the camera arrives at the factory, the film inside it is removed and developed, the photographs are printed and pasted on cardboard. Then a new film is loaded to the camera at the factory and is sent back to the customer. With this easy service, photography has become a democratic process. Kodak has brought about changes in photography culture. The “snapshot genre” emerged with Kodak. With this camera new habits related to taking pictures, to be taken by someone, to storing photography, and to interpreting photography were born. The aim of this study is to examine how the introduction of Kodak changed the history of photography. In this context, the introduction of Kodak is discussed and the Kodak cameras between the years of 1888 and 1900 are explained. The new photography culture at the end of the 19th century with the introduction of Kodak, the innovations and changes that Kodak brought to photography are examined by comparing them with the early history of photography.

 

Keywords


  • Aubenas, S. (1998). The Photography in Print: Multiplication and Stability of the Image, M.Frizot (Ed.), A New History of Photography içinde (s. 225-232). Könemann.

  • Batchen, G. (2001). Each Wild Idea: Writing, Photography, History. MIT.

  • Crary, J. (2004). Gözlemcinin Teknikleri: On Dokuzuncu Yüzyılda Görme ve Modernite Üzerine. (E.Daldeniz.Çev.). Metis.

  • Davenport, A. (1999). The History of Photography: An Overview. University of New Mexico.

  • Frizot, M. (1998). A New History of Photography. Könemann.

  • Gernsheim, H., Gernsheim, A. (1955). The History of Photography from the Earliest Use of the Camera Obscura to the Beginning of the Modern Era, Oxford University.

  • Green, B.C. (2008). Wet Collodion Negative. J. Hannavy (Ed.) Encyclopedia of Nineteenth- Century Photography içinde (s. 1485-1486). Taylor&Francis Group.

  • Guynn, B.A. (2008). Postmortem Photography. J. Hannavy, J. Ed. Encylopedia of Nineteenth Century Photography içinde, (s.1164-1167). Taylor&Francis Group.

  • Harding, C. (2008). Kodak. J. Hannavy (Ed.) Encyclopedia of Nineteenth- Century Photography içinde (s. 802-804). Taylor&Francis Group.

  • Henisch, B.A., Henisch, H.K. (1994). The Photographic Experience 1839-1914: Images and Attitudes. Singapure.

  • Hirsch, R. (2000). Seizing the Light: A History of Photography. McGraw-Hill.

  • Jenkins, K. (2006). Brownie. L. Warren (Ed.), Encyclopedia of Twentieth Century Photography içinde (s. 173-175). Taylor&Francis Group.

  • Lemagny, J.C., Rouille, A. (1987). A History of Photography: Social and Cultural Perspectives, (Translated J. Llyod). Cambridge University.

  • Marien, M. W. (2014). Photography: A Cultural History, Fourth Edition. Laurence King.

  • Newhall, B. (1982). The History of Photography: From 1839 to the Present, Graphic Society Book.

  • Rosemblum, N. (1997). A World History of Photography. Cross River, Abbeville.

  • Sontag, S. (2008). Fotoğraf Üzerine. (R. Akçakaya Çev.). Altıkırkbeş.

  • Starl, T. (1998), A New World of Pictures, M. Frizot (Ed.), A New History of Photography

  • https://www.photomemorabilia.co.uk/Paterson/Developing_Tanks/Tank_History.html, Erişim tarihi 10.10.2021.

  • Taylor, J. (2008). Pictorialism. J. Hannavy (Ed.) Encyclopedia of Nineteenth- Century Photog raphy içinde (s. 1126-1131). Taylor&Francis Group.

  • Waggoner, D.(2007). Photographic Amusements 1888-1919. S. Greenough, D. Waggoner (Ed.), The Art of the American Snapshot 1888-1978: from the collection of Robert E. Jackson içinde (s. 7-73). Princeton University.

  • West, N. M. (2000). Kodak and the Lens of Nostalgia. University Press of Virginia.

  • Zuromskis, C. (2006). Vernacular Photography. L. Warren (Ed.), Encyclopedia of Twentieth Century Photography içinde (s. 1610-1616). Taylor&Francis Group.

  • Zuromskis, C. (2013). Snapshot Photography: The Lives of Image. MIT.

  • https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/8/8e/You_press_the_button%2C_we_do_the_ rest_%28Kodak%29.jpg, Erişim Tarihi: 10.10.2021 The Scraps Album, Compiled by Johanna Margaretha Piek (RP-F-F01198), http://hdl.handle.net/10934/RM0001.COLLECT.266992, Amsterdam Rijks Müzesi Koleksiyonu, Erişim Tarihi: 10.10.2021 http://www.earlyphotography.co.uk/site/entry_C265.html#C995, Erişim Tarihi 10.10.2021

  • Kaynak: http://www.earlyphotography.co.uk/site/entry_C265.html#C995, Erişim Tarihi: 10.10.2021.

  • Resim 5: Pocket Kodak Kamera ve Bu Makine ile Çekilen Bir Fotoğraf Kaynak: Fotoğraf Yazara Ait, Everyone A Photographer adlı sergide çekilmiştir. Rijks Müzesi, Amsterdam 2019.

                                                                                                                                                                                                        
  • Article Statistics