YENİ KARA FİLM OLARAK TAYFUN PİRSELİMOĞLU SİNEMASI: SİNEMATOGRAFİK BİR İNCELEME

Author :  

Year-Number: 2021-119
Yayımlanma Tarihi: 2021-08-11 21:25:17.0
Language : Türkçe
Konu : Sinema
Number of pages: 315-333
Mendeley EndNote Alıntı Yap

Abstract

Sinema sanatı görsel olarak bir hikâye anlatma şeklidir. Bu hikâye anlatılırken izleyiciye kadraj içerisinde gösterilen kadar gösterilmeyen unsurlar da önem taşımaktadır. Görsel olarak sinemanın anlatım gücünü oluşturan ana unsur sinematografidir. Sinematografi sinemanın ilk çıkış yıllarında teknik olanakların yetersizliğiyle geri planda kalmış olsa da özellikle 1930’lu yıllarda sesli filmlerle beraber gelişen teknoloji, sinematografi konusunda da yenilikleri desteklemiştir. Bu makalede, 1940’lı yılların Film Noir’sı ve sonrasında gelişen Neo Noir akımı hakkında kısa bilgiler verilerek, Türk sineması ve Kara Filmlerin ilişkisiyle beraber Tayfun Pirselimoğlu sineması özelinde Kara Film tekniği açısından içeriksel ve sinematografik değerlendirmeler yapılmaktadır.

Keywords

Abstract

Cinema is a visual storytelling. In this way of storytelling, what is shown in the frame is rather important as what is not shown. The power of visual storytelling is cinematography. As of the technical incompetence at the time newly-emerging cinema cinematography was kept in the background untill the 1930s. Advancing technology brought sound to the films and also innovations to cinematography. In this paper, there will be general short information about Film Noir Genre of 1940s and it’s evolver Neo Noir Genre, and relationship between Turkish Cinema and Noir before the cinematographic and contextual research specific to Tayfun Pirselimoğlu cinema.

Keywords


  • Akbal, Z.T. (2009a) Yabanıl, Dışarlıklı ve Lümpen Hiçlik Kutsamaları, Türk Film Araştırmalarında Yeni Yönelimler IX, Der: Deniz Derman, İstanbul: Bağlam Yayınları, 133-145.

  • Alain Silver, (2003), “Introduction” in Film Noir Reader ed. Alain Silver and James Ursini (New York: Limelight Editions).

  • Armstrong, Karen, The Battle for God: A Histoıy o fFundamentalism, The Ran- dem House Publishing, New York2001.

  • Arpa, B.G. (2019). Tayfun Pirselimoğlu Filmlerinde Kadın Temsili ve Saç Filminde ‘Abject’, Yüksek Lisans Tezi.

  • Aydınalp, H. (2012), Sosyal Çatışma Sürecinde Din, Din Sosyolojisi El Kitabı, Ankara, 2012, 765-789

  • Barnwell, J. (2011), Film Yapımının Temelleri İstanbul: Literatür Yayınları.

  • Bektaş, S. (2014). Türk Sinemasında Kara Film: Türsel Bir İnceleme. Yüksek Lisans Tezi.

  • Berger, John. (2004). Görme Biçimleri. (Çev.) Yurdanur Salman. (10. Basım). İstanbul: Metis Yayınları.

  • Biryıldız, E. (2012), Western'ler, Gangster Filmleri Ve Kara Filmlerde Erkeğin Sunumu Üzerine Bir Deneme. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Hakemli Dergisi, 5, 117-130.

  • Bould, M. (2005), Film Noir: From Berlin to Sin City, London: Wallflower Press.

  • Brown, B. (2006), Sinematografi: Kuram ve Uygulama, İstanbul: Hil Yay.

  • Coşkun, E. (2003), Dünya Sinemasında Akımlar. İstanbul: İzdüşüm Yayınları.

  • Çitoğlu, B.G. (2019). Auteur Teori Açısından Pirselimoğlu Sineması’nın İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi.

  • Dimendberg, E. (2003), Film Noir and the Spaces of Modernity (Massachusets: Harvard University Press.

  • Dixon, W. W. (2009), Film Noir and the Cinema of Paranoia, New Brunswick, NJ: Rutgers UP.

  • Durğut Ö.Ö. (2013), Tayfun Pirselimoğlu üçlemesinde mekan ve kimlik: Rıza(2007), Pus(2009) ve Saç (2010), Doktora Tezi, İstanbul

  • Durkheim E. (1994), Sosyolojik Metodun Kuralları, çev. Enver Aytekin, İstanbul: Sosyal

  • Elmacı, T. (2017), ‘Kara Film Anlatısı Olarak bir Zamanlar Anadolu’da Otopsisi’ Turkish Studies Volume 12/21, 265-286.

  • Gölbaşı, S. (2008), Kentleşme ve Suç, İstanbul: Oniki Levha Yayıncılık.

  • Hillier, J. & Alastair P, (2009) 100 Film Noirs, Basingtoke, Uk: Palgrave Macmillan.

  • Katz, S.D. (1991), Film Directing Shot by Shot
  • Keesey, D. (2011), Neo-Noir Filmler, İstanbul: Kalkedon Yayınları.

  • Ozduzen O. (2014), The Cinematic Space of Neo-Noir in Zeki Demirkubuz's Cinema The City in Turkish Cinema, Publisher: Libra Publishing Company, Editors: Ozge Ozduzen and Hakki Basguney, pp.73-95.

  • Özdemir, S. (2011), Yeni Kara Filmler, Ankara: Nirengi Kitap.

  • Savaş H. (2003), Sinema ve Varoluşçuluk. Altıkırkbeş Yay, İstanbul.

  • Spicer, A. (2002). Film Noir Essex: Pearson Education Limited.

  • Tansel, D. (2007), Varoluşçuluk ve Yeni Kara Film: David Lynch. Radyo Televizyon ve Sinema Anabilim Dalı. Ankara Üniversitesi. Sosyal Bilimler Enstitüsü. Ankara.

  • Teksoy, R. (2005a) Sinema Tarihi Cilt1. İstanbul: Oğlak Yayıncılık.

  • Tombul, A. (2019), Film Noir’ın Türk Sinemasındaki Yapısal Değişimi: Üç Tekerlekli Bisiklet ve Üç Maymun Karşılaştırılması. Yüksek Lisans Tezi.

  • Yücel, Y.T. (2019), Türk Sinemasında Kara Film ve Film Öykülerine Etkisi, Uluslararası Afro- Avrasya Araştırmaları Dergisi, Cilt:4 Sayı:8, 45-62.

  • Ben O Değilim (Tayfun Pirselimoğlu, 2013)

  • Pus (Tayfun Pirselimoğlu, 2009)

  • Rıza (Tayfun Pirselimoğlu, 2007)

  • Saç (Tayfun Pirselimoğlu, 2010)

  • Yol Kenarı (Tayfun Pirselimoğlu, 2018)

                                                                                                                                                                                                        
  • Article Statistics