AFİŞ TASARIMINDA RENGİN GÖRSEL DİLİ

Author :  

Year-Number: 2021-116
Yayımlanma Tarihi: 2021-04-30 13:22:01.0
Language : Türkçe
Konu : Tasarım
Number of pages: 71-87
Mendeley EndNote Alıntı Yap

Abstract

Çevredekileri anlamak, yorumlamak için duygu ve düşüncelerin doğru bir şekilde aktarımı önemlidir. Bu aktarım içerisinde grafik tasarım, görsel ve görülebilen şeylerle ilgili olarak görüntülerin birbirleriyle olan ilişkisini, bilgisini sunan etkili bir iletişim dalıdır. Grafik tasarımında afiş de iletilmek istenen mesajı basılı, çoğaltılmış bir görüntü ile karşılarken; renk, biçim, metin gibi öğelerden yararlanarak ilgi çekici bir şekilde yansıtır. Renk de tasarımı biçimlendiren ve gösteren, görsel imgeyi etkili bir biçimde yansıtan grafik tasarım öğelerinden biri olarak ışığın gözümüze çarparak yansımasıyla oluşan önemli bir duyumdur. Grafik tasarımcı, kompozisyon, tipografi gibi tasarım alanındaki birçok sorunu çözümlemeye çalışırken, renk öğesinden faydalanmaktadır çünkü renk görsel hiyerarşiyi sağlamada önemli bir etmendir. Bu çalışmanın amacı, dikkat çekici, bilgilendirici özelliğe sahip olan afişlerin fark edilmesinde önemli olan renk unsurunun etkilerini, tasarım alanındaki diğer unsurlarla olan tamamlayıcı ilişkisini ortaya çıkarmak ve seçilmiş olan görsel örneklerle rengin vurgulayıcı gücünü ifade etmektir. Araştırmada konuyla ilgili kavramlar bir araya getirilerek yazın taraması yapılmıştır.

      

Keywords

Abstract

Correct transmission of feelings and thoughts is important in order to understand and interpret the environment. In this transfer, graphic design is an effective communication branch that presents the relationship and knowledge of images with each other in relation to visual and visible things. While the poster in graphic design meets the message to be conveyed with a printed, reproduced image; It reflects in an interesting way by making use of elements such as color, form and text. Color, as one of the graphic design elements that shapes and displays the design and effectively reflects the visual image, is an important sensation created by the reflection of light in our eyes. While the graphic designer tries to solve many problems in the field of design such as composition and typography, he makes use of the element of color because color is an important factor in providing visual hierarchy. The aim of this study is to reveal the effects of the color element, which is important in recognizing the remarkable and informative posters, its complementary relationship with other elements in the design field, and to express the emphasis of color with selected visual examples. In the research, literature review was carried out by bringing together the concepts related to the subject.

Keywords


  • Ağsakallı, M, S. (2014). Sürrealizm akımının afiş tasarımına etkisi ve uygulama örnekler. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Güzel Sanatlar Fakültesi, Erzurum.

  • Ambrose, G. & Harris, P. (2012). Tipografinin temelleri. İstanbul: Literatür Yayıncılık.

  • Barnard, M. (2002). Sanat, tasarım ve görsel kültür. Ankara: Ütopya Yayınları.

  • Becer, E. (2015). İletişim ve grafik tasarım. Ankara: Dost Yayınevi.

  • Bektaş, D. (1992). Çağdaş grafik tasarımın gelişimi. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.

  • Beyoğlu, A. (2015). Sanat eğitiminde algı, görsel algı ve yanılsama: Victor Vasarely’nin çalışmaları üzerine bir inceleme. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 17 (1), 333-348.

  • Çakır, M. (2014). Görsel kültür ve küresel kitle kültürü. Ankara: Ütopya Yayınevi.

  • Gönenç, E, Ö. (2007). İletişimin tarihsel süreci. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi. 0 (28), 87-102.

  • Gümüştekin, N. (2013). Rengin bir grafik tasarım ürünü olarak afişe katkısı: Tarihsel bir inceleme. Yedi Sanat, Tasarım ve Bilim Dergisi, 9, 35-50.

  • Heller, S. & Vienne, V. (2016). Grafik tasarımı değiştiren 100 fikir. İstanbul: Literatür Yayınları.

  • Holtzschue, L. (2009). Rengi anlamak (Çev., Fuat Akdenizli). İzmir: Duvar Yayınları.

  • Kahraman, A, D. & Durgutluoğlu, S, (2019). Rengin afişe katkısı ve Mengü Ertel. İdil Sanat ve Dil Dergisi, 56, 495-501.

  • Köksal, K. (2014). Türkiye’de kültürel afişlerin tipografik açıdan incelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Arel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.

  • Küçükerdoğan, R. (2011). Tasarımda renkler, renklerin dili ve kurum kimliğine yansımaları. Grafik Tasarım Dergisi, 42, 66-70.

  • Özdemir, T. (2005). Tasarımda renk seçimini etkileyen kriterler. Ç.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 14 (2), 391-402.

  • Teker, U. (2009). Grafik tasarım ve reklam. İstanbul: Yorum Sanat Yayınevi.

  • Tunalı, İ. (2020). Tasarım felsefesi. Ankara: Fol Kitap.

  • Uçar, T, F. (2019). Görsel iletişim ve grafik tasarım. İstanbul: İnkılap Yayınevi.

  • Yeşilyurt, Ş. (2018). Tiyatro afişlerinin göstergebilimsel açıdan incelenmesi ve Oyun Atölyesi tiyatrosu için afiş tasarımları. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü Grafik Anasanat Dalı, Ankara.

  • Kitle iletişim araçları nelerdir? (2019). https://www.iienstitu.com/blog/kitle-iletisim-araclari- nelerdir adresinden erişildi. (Erişim Tarihi:12.02.2021)

  • Parsa, A, F. İmgenin gücü ve görsel kültürün yükselişi. http://www.fotografya.gen.tr/TR,1704/imgenin-gucu-ve-gorsel-kulturun-yukselisi.html adresinden erişildi. (Erişim Tarihi: 18.01.2021)

  • A revolution in language. (2016). https://www.metmuseum.org/blogs/now-at-the-met/2016/a- revolution-in-language adresinden erişildi. (Erişim Tarihi:13.02.2021)

  • Renk algısı kültürden kültüre farklılık gösterir mi? (2015). https://pazarlamaturkiye.com/renk- algisi-kulturden-kulture-farklilik-gosterir-mi/ adresinden erişildi. (Erişim Tarihi: 25.01.2021)

  • Görsel 1. Marinetti, F. T. (1917). “In the evening lying on her bed, she reread the letter from her artillervman at the front” (07.01.2021), https://www.metmuseum.org/blogs/now-at-themet/2016/a-revolution-in-language adresinden erişildi

  • Görsel 2. Marinetti, F. T. (1919). “A tumultuous assembly. Numerical sensibility” (07.01.2021), https://www.metmuseum.org/blogs/now-at-the-met/2016/a-revolution-in-language adresinden erişildi

  • Görsel 3. Ziemiszewska, A. (2016). Type+text international exhibition of typography poster http://www.ziemi.art.pl/TYPE-TEXT-Poster adresinden erişildi

  • Görsel 4. “Joseph Binder awards, Düsseldorf University of applied sciences”, (08.02.2021), Exhibition Poster Germany. Area 2. 100 Graphic Designers, 10 Curators, 10 Design Classics Book, Zed Yayıncılık, Ankara.

  • Görsel 5. “26 Letters: letters: Illuminating the alphabet”, (07.02.2021), Ambrose, G. & Harris, P. (2012), Tipografinin Temelleri, Literatür Yayıncılık, İstanbul.

  • Görsel 6. “Şilili tasarım stüdyosu Y&R’nin bir mimari sergi için tasarladığı poster” (07.02.2021), Ambrose, G. & Harris, P. (2012), Tipografinin Temelleri, Literatür Yayıncılık, İstanbul.

  • Görsel 7. Cheret, J. (1892). “Pantomimes lumineuses” (08.01.2021), http://artnouveauposters.biz/jules adresinden erişildi

  • Görsel 8. Lautrec, H, T. (1891). “La goulue” (05.01. 2021), https://fineartbiblio.com/artworks/henri-de-toulouse-lautrec/6415/moulin-rouge-lagoulue adresinden erişildi

  • Görsel 9. Bundi, S. (2004). “Carmen” (20.01.2021), https://tr.pinterest.com/pin/541065342706645709/ adresinden erişildi

  • Görsel 10. Troxler, N. (2005). “Bob Stewart-Arthur Blythe” (11.02.2021), https://a-g- i.org/design/bob-stewart-arthur-blythe adresinden erişildi

  • Görsel 11. “Lester Beall posterleri”, (06.02.2021), http://www.designishistory.com/1940/lester- beall/ adresinden erişildi

  • Görsel 12. Glaser, M. (1966). “Dylan” (15.02.2021), https://collection.cooperhewitt.org/objects/18710419/ adresinden erişildi

  • Görsel 13. Ertel, M. (1972). “Jeanne d’Arc’ın Çilesi” isimli tiyatro oyunu için afiş (uygulanmamıştır). Poster for the play “The Passion of Joan of Arc” (not realized) ” (17.01.2021), http://gmk.org.tr/uploads/news/file-14466426811991627094.pdf

  • Görsel 14. Erkmen, B. (1996). “10. Avrupa ve Akdeniz okçuluk şampiyonası” (19.02.2021), http://gmk.org.tr/uploads/news/file-1446644501564076730.pdf adresinden erişildi

  • Görsel 15. Swierzy, W. (1966). “ Poster for Blowup” (20.02.2021), http://www.playpoland.org.pl/index.php?name=galeryview&oId=61 adresinden erişildi

  • Görsel 16. Mortens, K. (2010). “Chaumont festivali” (15.02.2021), http://www.posterterritory.com/great-holland-designer-karel-martens/ adresinden erişildi

                                                                                                                                                                                                        
  • Article Statistics