Özet
Makale kapsamında, Alman Sanat Tarihçi Erwin Panofsky tarafından geliştirilmiş olan “İkonografik ve İkonolojik Sanat Eleştirisi Yöntemi” esas alınarak, Hugo van der Goes’un, 1479 yılına tarihlendirilen ve Viyana Sanat Tarihi Müzesi’nde sergilenmekte olan “İnsanın Düşüşü” adlı eseri analiz edilmiştir.Flaman Rönesansı’nın en önemli temsilcileri arasında gösterilen Hugo van der Goes’un, günümüze ulaşabilen sınırlı sayıdaki orijinal eserleri arasında yer almakta olan “İnsanın Düşüşü” adlı eserinin analizinde, “Doğal Anlam (Olgusal ve İfadesel Anlam)”, “Anlaşmalı Anlam” ve “Asıl Anlam veya İçerik” olmak üzere üç ayrı evrede gerçekleşen anlamların saptanmasına dayanan, “İkonografik ve İkonolojik Sanat Eleştirisi Yöntemi” kullanılarak, Tevrat’ın “Yaratılış” adlı ilk bölümünde karşımıza çıkmakta olan, “İlk Günah ve Düşüş” ikonografisi ile eser arasında örtüşen ve örtüşmeyen yönleri saptayarak, sanatçının yaşadığı dönem, bireyselliği, dini inancı ve dönemin felsefesi başta olmak üzere çeşitli etkenlerin esere yansıması gözler önüne serilerek, farklı dönemlere ait sanatçıların “İlk Günah ve Düşüş” ikonografisini ele alış şekli ve üslup özellikleri karşılaştırılarak, değerlendirilmiştir.
Hugo van der Goes “The Fall of Man” painting, which is dated to 1479 and exhibited at the Vienna Art History Museum, was analyzed based on the “Method of Iconographic and Iconological Art Criticism” which was developed by German Art Historian Erwin Panofsky.In the analysis of “The Fall of Man” one of the limited extant original works by Hugo van der Goes, who is considered among the most important representatives of Flemish Renaissance, the way artists from different periods approached “The First Sin and Fall” iconography and the characteristics of their style were compared and evaluated by determining the aspects that are both consistent with and not between the work and “The First Sin and Fall” iconography, which appears in the first section of the Torah titled “Creation” and revealing how various factors, primarily the period during which the artist lived, individuality, religious belief, and the philosophy of the era are reflected on the work. This was achieved by employing the “Method of Iconographic and Iconological Art Criticism”, it is based on determining the meanings that appear in three separate stages, “Natural Meaning (Factual and Expressional Meaning)”, “Compromised Meaning”, and the “Actual Meaning or Content”.