HİNDU SANATINDA ŞİVA HEYKELLERİ VE SEMBOLLERİ

Author :  

Year-Number: 2020-106
Language : Türkçe
Konu : Plastik Sanatlar
Number of pages: 120-135
Mendeley EndNote Alıntı Yap

Abstract

Hindu kelimesi önceleri Persler ve Türkler tarafından İndus vadisinde yaşayan insanları tanımlamak için kullanılırken, İngilizlerin Hindistan’ı işgaliyle birlikte Hinduizm’e mensup insanlar için kullanılmaya başlanmıştır. Hindu sanatından kastedilen bu dine mensup kişiler tarafından yapılan sanattır. Çok tanrılı bir din olan Hinduizm’in M.Ö 2500’lü yıllara kadar uzanan geçmişi, yazılı kaynakları, felsefesi, öğretileri ve oldukça zengin sanat anlayışı vardır. Araştırmaya konu olan Şiva Hinduların üç önemli tanrısından biridir. Şiva yok edici ve yeniden yaratıcı bir tanrıdır. Şiva’yı tanımlayan 1008 isim vardır ve her ismin anlamı onun özniteliğini tanımlamaktadır. Dışardan bakıldığında oldukça karmaşık görünen özellikler, Şiva’yı temsil eden belli sembolleri ve onunla bağlantılı tanrı ve tanrıçaları tanıyınca daha belirgin hale gelmektedir. Araştırmanın amacı Hindu mitolojisi ve sanatına Şiva örneğiyle dikkat çekmektir. Ayrıca çok zengin plastik unsurları ve estetik anlayışı olan Hindu sanatını tanıtmaktır.

Keywords

Abstract

The Word Hindu was first used by the Persians and the Turks to describe the inhabitants of the Indus valley, while the British invasion of India began to be used for people belonging to Hinduism. Hindu art refers to art made by people belonging to this religion. Hinduism, a polytheistic religion, has a history dating back to 2500 BC, written sources, philosophy, teachings and a rich understanding of art. Lord Shiva is one of the three most important gods of Hindus. Lord Shiva is a destructive and regenerative god. There are 1008 names that define Shiva, and meaning of each name defines its attribute. From the outside it looks quite complicated features, It becomes more apparent when it recognizes certain symbols representing Shiva and the gods and goddesses associated with it. The aim of the research is to draw attention to Hindu mythology and art with the example of Shiva. It also introduces the Hindus art with its rich plastic elements and aesthetic understanding.

Keywords


  • Beguin, G. (2017) Khajuraho:Indian Temples and Sessuous Sculptures, Harry.N Abrams, Paris.

  • Beguin, G. (2017) Khajuraho:Indian Temples and Sessuous Sculptures, Harry.N Abrams, Paris. Blurtan, T. R. (1993). Hindu Art, Harvard University Press, Cambrridge, Massachustts.

  • Bose, R. (2016). Hint Mitolojisi, Mitoloji Tarihi Yayınları, Türkiye.

  • Chandra, S. (2001). Encyclopaedia of Hindu gods and goddesses, Sarup&Sons, New Delhi. Champakalakshimi, R. (2001). The Hindu Temple, Roli Books, Pvt. Ltd.

  • Farthing, S. (2010). Sanatın tüm öyküsü, Hayalperest Yayınevi, Çeviri, Çin.

  • Harshananda, S. (2010), Hındu Gods and Goddesses, Lotus book Centre, India

  • Honour, H. ve Fleming, J. (2016). Dünya sanat tarihi, Alfa Basım Yayım Dağıtım, İstanbul. Gokhale, N. (2009). The Book of Shiva, Penguen Books, New Delhi.

  • Guy, J. (2007). Indian temple sculpture, V&A Publications, London.

  • Kramrisch, S. (2013). Indian sculpture, ancient, classical and mediaeval, RP Jain at NAB printing, Delhi.

  • Knott, K. (1998). Hinduizm, Oxfort University Press.Lochtefeld, J. G. (2001). The Illustrated Encylopedia of Hinduism, Ph.D. The Rosen Publishing Group, Inc. New York.

  • Zimmer, H. (2004) Hint Sanatı ve Uygarlığında Mitler ve Simgeler,(Çev:Güven, G,Ç), Kabalcı Yayınevi

  • Görsel 1 Şiva heykeli, Kaynak: Champakalakshimi, R. (2001). The Hindu Temple, Roli Books, Pvt. Ltd.

  • Görsel 2: Şiva, Halebidu Tapınağı, Kaynak: Canan Zöngür Arşivi 2018.

  • Görsel 3 : Şiva, Chennakeshava Tapınağı, Kaynak: Canan Zöngür Arşivi 2018.

  • Görsel 4: Şiva Nataraj, https://www.metmuseum.org/art/collection/search/39328 Erişim tarihi:12.-9.2019

  • Görsel 5: https://scroll.in/article/947584/nataraja-how-the-dancing-avatar-of-shiva-made-its- way-from-rock-sculptures-to-modern-physics Erişim tarihi:12.-9.2019

  • Görsel 6: Mahadeva Şiva,Ran Ki Vav, Gujarat, Kaynak: Canan Zöngür Arşivi 2018

  • Görsel 7. Ardhanarisvara heykeli, Kaynak: Champakalakshimi, R. (2001). The Hindu Temple, Roli Books, Pvt. Ltd.

  • .Görsel 8: Şiva ve Parvati, Halebidu tapınağı Kaynak: Canan Zöngür Arşivi 2018

  • Görsel 9: Şiva ve aliesi, https://cdn.britannica.com/79/43179-050-1DEB30D1/Shiva- family-ground-watercolour-gold-paper-Parvati-1810.jpgErişim tarihi:07.02.2020

  • Görsel 10. Şiva illüstrasyonu Kaynak: Harshananda, S. (2010), Hındu Gods and Goddesses, Lotus book Centre, India

  • Görsel 11: Şiva üçüncü göz illüstrasyon, Kaynak: Mitology Pictures, 2006, the Pepin Press, BV.Görsel 12: Şiva Üçüncü göz detay, Kaynak: https://www.metmuseum.org/toah/works-of- art/1987.80.1/ erişim tarihi:12.-9.2019

  • Görsel 13: Şiva, Parvati, Nandi Heykeli, Halebidu Tapınağı M.S. 1121, Karnataka Kaynak: Canan Zöngür Arşivi 2018.

  • Görsel 14: Nandi Heykeli, Halebidu Tapınağı M.S. 1121, Karnataka Kaynak: Canan Zöngür Arşivi 2018.

  • Görsel 16: Lingam, Halebidu Tapınağı M.S. 1121, Karnataka Kaynak: Canan Zöngür Arşivi 2018.

  • Görsel 17: Nandi, Halebidu Tapınağı M.S 1121,Karnataka Kaynak: Canan Zöngür Arşivi 2018.Görsel 18: Pattadakal Tapınağı, Kaynak: Champakalakshimi. Dr. R (2001). The Hindu Temple, Roli Books, Pvt. Ltd.

                                                                                                                                                                                                        
  • Article Statistics