METİNLERARASILIK BAĞLAMINDA SİNEMA RESİM İLİŞKİSİ

Author :  

Year-Number: 2020-105
Yayımlanma Tarihi: 2020-06-13 11:45:09.0
Language : Türkçe
Konu : Sinema
Number of pages: 87-107
Mendeley EndNote Alıntı Yap

Abstract

Sinema keşfinden günümüze kadar öncelikle ticari bir araç ve kitlelere eğlence sunan kapitalist bir pratik olarak ortaya çıkmıştır. Sinemanın sanat formu olarak kabul görmesi, kurgusal nitelik ve etkili anlatımı sayesinde dış dünyanın aktarılması ya da yorumlanması süreciyle gerçekleşmiştir. Sinemanın günümüze kadar geçirdiği süreç ve anlatı yapıları da dikkate alarak klasik ve modern dönemin ardından özellikle postmodern dönem günümüz sanat yaklaşımı belirlemektedir. Günümüz postmodern sineması da karma yapısı sayesinde bütün sanat dallarını kendinde birleştiren, harmanlayan yapıdadır. Kendine özgü anlatım dilini resim fotoğraf gibi sanatlardan aldığı yansıtmacı, tiyatrodan devraldığı kurgusal hikaye anlatımı ile biçimleyen sinema bu özellikleri işleyip zenginleştirebilen etkili ve günlük yaşam içerisinde yoğun olan popüler sanat dalıdır. Teknik olarak bir film şeridi üzerine fotografik görüntülerin ard arda kaydedilip beyaz perdeye yansıtılması ilkesine dayanan sinema anlatım dilini oluştururken neredeyse bütün sanat disiplinlerinden yararlanır. Günümüz postmodern sanat anlayışı da farklı sanat disiplinlerinin birbirleriyle olan ilişkileri üzerine örülüdür. İçinde bulunduğumuz postmodern dönem sanat anlayışında metinlerin okuma yöntemi olarak metinlerarasılık kavramının benimsendiği görülmektedir. Bu çalışmanın omurgasını oluşturan sinema alanında farklı çalışmaların birbirlerini alıntılama, kopyalama, birbirlerine gönderme vb. işlemler metinlerarasılık bağlamında değerlendirilir. Sanat disiplinleri arasındaki yoğun ilişkilerin artması nedeniyle günümüzde metinlerarasılık kavramından başka onun özel bir biçimi olan göstergelerarasılık yaklaşımının kullanılması da kaçınılmaz görünmektedir. Bu çalışmada sanat evreninde resim ve filmler arasındaki öykünme, yansılama vb. alışveriş işlemlerini ifade etmek için göstergelerarasılık tanımlaması kullanılacaktır. Göstergelerarasılık kavramı son dönemde bir sanat disiplininin diğer sanat disiplinleri ile kurulan alışveriş işlemlerini ifade etmek için kullanılır. Kavram sinemaya uyarlandığında sinemanın diğer sanat disiplinleri ile olan (sinema-edebiyat, sinema-fotoğraf, sinema-resim vb.) alışveriş işlemleri göstergelerarasılık bağlamında değerlendirilmektedir.

Keywords

Abstract

From the discovery of cinema to the present, it has emerged as a commercial vehicle and a capitalist practice that offers entertainment to the masses. The acceptance of the cinema as an art form has been achieved through the transfer or interpretation of the outside world, thanks to its fictional quality and effective expression. Considering the process and narrative structures that the cinema has undergone until today, the postmodern period determines the contemporary art approach, especially after the classical and modern period. Thanks to its mixed structure, today's postmodern cinema is a structure that unites and blends all branches of art in itself. Cinema, which shapes its distinctive narrative language with the reflective, which is taken from arts such as painting and photography, with the fictional storytelling it takes over from the theater, is an influential popular art that can process and enrich these features and intensify in daily life. Technically, he uses almost all art disciplines while creating a cinema narrative language based on the principle of recording photographic images on a film strip and reflecting them on the screen. Today's postmodern understanding of art is also built on the relationships of different art disciplines with each other. It is seen that the concept of intertextuality has been adopted as the reading method of texts in the postmodern period art understanding. In the field of cinema, which forms the backbone of this study, different studies include citing, copying, sending to each other, etc. transactions are evaluated in the context of intertextuality. Due to the increase in intense relations among art disciplines, it seems inevitable to use inter-textual approach, which is a special form of it, other than the concept of intertextuality. In this study, emulation, reflection, etc. between pictures and movies in the art universe. Inter-indicator definition will be used to express shopping transactions. The concept of inter-indicator is used to express the shopping processes of an art discipline established with other art disciplines. When the concept is adapted to cinema, the shopping transactions of cinema with other art disciplines (cinema-literature, cinema-photography, cinema-painting, etc.) are evaluated within the context of inter-indicator.

Keywords


  • Aktulum, K. (2000). Metinlerarası İlişkiler, Öteki yay. Ankara.

  • Aktulum, K. (2004). Parçalılık Metinlerarasılık, Öteki yay. Ankara.

  • Aktulum, K. (2010). Metinlerarasılık/Göstergelerarasılık, Öteki yay. Ankara.Atalay, R. (2017). Güzel Sanatlar, T.C. Anadolu Üniversitesi Yayını No: 3646 Açık öğretim Fakültesi Yayını No: 2474, Editör Halit Turgay ÜNALAN

  • Bayram, N. Film ve Video Kültürü, 2013, T.C. Anadolu Üniversitesi Yayını No: 2771 Açık öğretim Fakültesi Yayını No: 1729, Editör Nedim GÜRSES

  • Barthes, Roland Yazı Üzerine Çeşitlemeler/Metnin Hazzı Çev. Şule Demirkol, YKY, İstanbul, 2006.

  • Barthes, Roland, Göstergebilimsel Serüven, Çeviren: Mehmet Rifat ve SemaBarthes, Roland, S/Z, Çeviren: Sündür Öztürk Kassar, YapıKredi Yayınları, Bazin, A. Sinema Nedir?, 2007, İzdüşüm, İstanbul.

  • Best-Kellner, Steven Douglas, Postmodern Teori, Ayrıntı Yay. 1. 1998

  • Can-Aytaş, Aytekin-Murat, Varoluşun Trajedyası: "Sen Aydınlatırsın Geceyi"Filminin Göstergebilimsel Analizi, ASOS Journal, , sayı 45, Mayıs 2017.

  • Doltaş, Dilek Postmodernizm Tartışmalar ve Uygulamalar, Telos Yayıncılık 1999.

  • Eagleton, Terry (1999). Postmodernizm Yanılsamaları. Çev., Mehmet Küçük. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.

  • Fukuyama, Francis, Tarihin Sonu Mu?, Çev: Yusuf KAPLAN, Rey Yayınları, Kayseri, 1993 Fukuyama, 1993.

  • Gökberk, 1997, Macit Kant ile Heder’in Tarih Anlayışı, Dost. 1997.

  • Monaco, J., Bir Film Nasıl Okunur? Sinema Dili, Tarihi ve Kuramı, Oğlak Yayıncılık ve Rek- lamcılık, İstanbul, 2001.

  • Monaco, James Yeni Dalga, çev. Ertan Yılmaz, a.g.e.,2001,Monaco, Bir Film Nasıl Okunur, çev: Ertan Yılmaz, Oğlak Yay. 2001.

  • Rosenau, Pauline Marie Postmodernizm ve Toplum Bilimleri, (Çev.: Tuncay Birkan), Bilim ve Sanat Yayınları, Ankara, 2004.

  • Ryan ve Kellner, D. (1997). Politik Kamera Çağdaş Hollywood Sinemasının İdeolojisi ve Poli- tikası (E. Özsayar çev.), İstanbul, Ayrıntı Yayınları.

  • Saylan, 1993:61-62-seramik Saylan, Gencay 2002 Postmodernizm Ankara: İmge Kitapevi Yılmaz, E. Jean Luc Godard der. Ertan yılmaz, gece yay. Ankara, 1993.

  • Başar, R. Fotoğraf Resim ve Modernizm, Edebiyat Eleştirisi Dergisi, İzmir, 1995.

  • Cibiroğlu, Y. Robert Altman'ın Beşlisi ile Bosch Resimleri, Video Sinema, İletişim 1985. Çakır, Süreyya Yeni Sinema, Yaz,2003.

  • Jameson, Fredric Postmodernizm ve Tüketim Toplumu, Edebiyat Eleştiri Dergisi, Ocak-Şubat 1993.

  • Karamustafa, G. Video-Sanat, İletişim, 1995.Karamustafa, Gülsüm Video-Sanat, İletişim, 1995Onaran, Alim Şerif Video-Sinema, 1985, İletişim yay

  • Özdemir, Figen Roman Dili, Sinema Dili, Düs Dili…, Varlık, S.1184, Mayıs 2006. - - Özgür, Ferhat Görüntü Ortaklığı rh+ Plastik Sanatlar Dergisi

  • Sayar, Vecdi Video-Sanat, İletişim, 1995, (Mayıs – Ağustos, 2003).

                                                                                                                                                                                                        
  • Article Statistics