Yaklaşık dört yüz sene Osmanlılar’ın resmî sarayı olarak hizmet veren Topkapı Sarayı, geçmişte olduğu gibi bugün de hayranlık ve merakla insanları kendisinden söz ettirmeye devam etmektedir. Devletin resmî sarayı olmasının yanı sıra padişahın evinin de burada yer alması şüphesiz Topkapı Sarayı’nı daha önemli bir konuma yükseltir. Mimarî ve süsleme unsurları bakımından farklı üslûplara sahip çeşitli yapı türlerinden meydana gelen Harem, 1665 yangınının ardından kâgir ve çini ağırlıklı bir yapıya kavuşmuştur. Harem’in büyük bir bölümünü 17. yüzyıl çinileri süsler. Bununla birlikte III. Murad döneminden kalan 16. yüzyıl çinileri, 18. yüzyıl Tekfur Sarayı çinileri, Avrupa’dan ithal edilen çiniler ile Cumhuriyet döneminde Kütahya’da üretilen çinileri Harem’de bir arada görebilmek mümkündür. 17. yüzyılda çini kompozisyon tasarımlarında, kullanılan motiflerde ve renk tercihlerinde farklılıklar olduğu fakat genel olarak klasik dönemin temel prensiplerinin korunduğu görülmektedir. Bu makalede, Harem Dairesi’nin 17. yüzyıl çinileri türlerine göre tasnif edilerek incelenecektir.
Topkapi Palace, which was the official palace of the Ottoman Empire for about four hundred years, is still looked upon and acclaimed with enthusiasm, as well as in the past. Besides being the official palace of the government, hosting Ottoman Sultans is undoubtedly another great significance of Topkapi Palace. The Harem, which consist of different styles of architectural approaches, ornaments and structures, was turned into tile predominant structure after the great fires in 1665. The Harem is mainly decorated with 17th-century tiles. Along with 17th-century tiles, 16th-century tiles from the term of Murat III, 18th-century Tekfur Palace tiles, European imported tiles, and Kutahya tiles from the early era of Turkish Republic also can be seen within the Harem. Although, there are some differences such as motifs and colors within tile composition designs, 17th-century tiles are mainly designed with basic principles of classical era. In this article, 17th-century tiles of The Harem are examined and classified as to their characteristics.