Nurettin Topçu (ö. 1975), XX. yüzyıl Türk-İslâm düşüncesinin en etkili ve en sistematik düşünürlerinden birisidir. Fransa’da felsefe doktorası yapmış olan Topçu, burada Maurice Blondel (ö. 1949), Henri Bergson (ö. 1941) ve Louis Massignon (ö. 1962) gibi Batılı düşünürlerle tanışmış ve onların düşüncelerinden etkilenmiştir. Blondel’in Hareket Felsefesi’nin etkisiyle İsyan Ahlâkı’nı teorize eden Topçu, Türkiye’de Hareket (Action) felsefesinin öncüsü olmuştur. Ona göre isyan ahlâkı, iradenin, sonsuzluğa katılmak üzere bireyden başlayarak, aile, devlet, millet ve insanlık basamaklarından geçtiği tarihsel bir harekettir. Bu hareket, nitelikli bir tefekkürden çıkan irâdî bir sevgi, ızdırap ve niyetle ortaya çıkmakta ve hem bireysel hem de toplumsal varoluşun zeminini hazırlamaktadır. Hareket olmaksızın varlıktan söz etmek mümkün değildir. Bu çalışma, Nurettin Topçu’da irade kavramının ne anlama geldiğini analiz etmeyi ve iradenin tarihsel hareketinin, Topçu’nun düşünce sisteminde varoluşsal bir argüman olarak nasıl konumlandırıldığını analiz etmektir.
Nurettin Topçu (d. 1975) is one of the most influential and systematic philosopher of XX. century Turkish-Islamic thought. Having studied philosophy in France Topçu got acquainted with western thinkers like Maurice Blondel (d. 1949), Henri Bergson (d. 1941) and Louis Massignon (d. 1962) and was affected by their thoughts when he was here. He pioneered action philosophy in Turkey with teorizing “ethics of rebellion” due to the influence of the Philosophy of Action of Blondel. According to him, ethics of rebellion is a historical action of will which starts from the i