TÜRKİYE’DE YAYLI ÇALGILAR ALANINDA YAZILAN LİSANSÜSTÜ TEZLERİN İNCELENMESİ

Author :  

Year-Number: 2021-122
Yayımlanma Tarihi: 2021-11-03 13:14:53.0
Language : Türkçe
Konu : Müzik
Number of pages: 1-24
Mendeley EndNote Alıntı Yap

Abstract

Türkiye’de yaylı çalgılar alanında yazılan lisansüstü tezlerin incelenmesini amaçlayan bu çalışmada 1986- 2021 yılları arasında yayımlanmış ve erişim izinli olan 582 lisansüstü tez, farklı değişkenlere yönelik incelenmiştir. Yükseköğretim Kurulu Tez Dokümantasyon Merkezi’ne kayıt olmuş yüksek lisans, doktora ve sanatta yeterlik düzeyinde bitirilmiş olan tezler araştırmanın örneklemini oluşturmaktadır. Çalışmada yaylı çalgılar alanında yazılmış olan lisansüstü tezler; yazıldıkları yıllara, türlere, üniversitelere, konulara ve kullanılan araştırma yaklaşımlarına göre dağılımları bakımından incelenmiştir. Araştırmanın amacı yaylı çalgılar alanında yazılmış lisansüstü tezlerin verilerinin bir arada bulunması ve buna benzer çalışmalara temel oluşturmasıdır. Bu araştırma, içerik analiz yöntemi kullanılan nitel bir araştırmadır. Araştırmanın sonucuna bakıldığında yaylı çalgılar alanında yazılmış lisansüstü tezlerin büyük bir kısmının keman alanında yazıldığına, yazılan tezlerin daha çok yüksek lisans tezi olduğuna, en çok çalışmanın 2019 yılında yazılmış olduğuna, en çok çalışmanın Gazi Üniversitesi’nde yazıldığına, en çok çalışılan konunun müzik olduğuna, araştırmalar da daha çok nicel ve nitel araştırma yöntemlerinin kullanıldığı sonucuna ulaşılmıştır. Araştırmanın sonunda keman ve viyolonsel alanlarında yapılan tez çalışmalarının yoğunluğu ve bilimsel faydaları göz önüne alındığında viyola ve kontrbas-kontrabas alanlarında da bu doğrultuda artış sağlanabilmesi için çalışmalar yapılması, öğrencilerin yüksek lisans seviyesinden itibaren akademik kariyerlerine devam etmeleri için doktora ve sanatta yeterlik seviyelerinde çalışma yapmaları, başka üniversitelerin de lisansüstü çalışmalara yer vermesi, diğer konularda da tez yazımının arttırılarak çeşitliliğin sağlanması, yapılacak çalışmalarda da diğer araştırma yaklaşımlarının da kullanılarak çeşitlendirilmesi ve alan çalgıları viyola ve kontrbas-kontrabas olan öğrencilerin alanlarında lisansüstü eğitime devam etmeleri ve bu doğrultuda tez çalışmalarına ağırlık vermeleri yönünde önerilerde bulunulmuştur.

Keywords

Abstract

In this study, which aims to examine the postgraduate theses written in the field of string instruments in Turkey, 582 postgraduate theses published between 1986 and 2021 with access permission were examined for different variables. Theses, which are registered to the Higher Education Council Thesis Documentation Center and completed at the level of master's, doctorate and proficiency in art, constitute the sample of the research. In the study, postgraduate theses written in the field of string instruments; were examined in terms of their distribution according to the year they were written, genres, universities, topics and research approaches used. The aim of the research is to collect the data of postgraduate theses written in the field of string instruments and to form a basis for similar studies. This research is a qualitative research using content analysis method. When we look at the results of the research, it is seen that most of the postgraduate theses written in the field of string instruments are written in the field of violin, the theses written are mostly master's theses, the most studies were written in 2019, the most studies were written in Gazi University, the most studied subject was music. It was concluded that more quantitative and qualitative research methods were used in the study. At the end of the research, considering the intensity and scientific benefits of thesis studies in the fields of violin and cello, studies should be carried out to increase the viola and double bass-contrabass fields in this direction, students should study at doctorate and proficiency levels in art so that they can continue their academic careers from the master's level, Suggestions were made for universities to include postgraduate studies, to increase the variety of theses by increasing the writing of theses in other subjects, to diversify by using other research approaches in the studies to be carried out, and to continue postgraduate education in the field of students whose field instruments are viola and double bass-double bass and to focus on thesis studies in this direction.

Keywords


  • Arıca, E. (2017). Türkiye’de keman pedagojisi alanında hazırlanan lisansüstü tezler üzerine bir inceleme. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 32(2), 327-342.

  • Bali, Ö. (2019). Üflemeli çalgılar içerikli lisansüstü tezlerin incelenmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Kırıkkale Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kırıkkale.

  • Birel, A. S., & Qader, H. M. (2017). Türkiye’de kontrbas konusunda yazılmış lisansüstü tezler üzerine durum tespiti. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(1), 14161439.

  • Birgül, Y., & Nacakcı, Z. (2019). Güzel sanatlar lisesi viyola eğitiminde kullanılan repertuvara yönelik öğrenci görüşleri. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(22), 413-427.

  • Çeşit, C. (2015). Türkiye’de viyola üzerine yapılan lisansüstü tezlerin incelenmesi. The Journal of Academic Social Science Studies, 38, 445-462.

  • Demirbatır, R. E. (2001). Yaylı çalgılar yüksek lisans, doktora ve sanatta yeterlik tez bibliyografyası. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(1), 143-150.

  • Güner, S. U. (2019). Ülkemizde keman ve keman eğitimi alanlarında yapılan lisansüstü tezlerin incelenmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Sivas Cumhuriyet Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sivas.

  • Orhan, Ş. (2012). Türkiye’de viyolonsel alanında yapılmış yüksek lisans, doktora ve sanatta yeterlilik tezleri. Kastamonu Eğitim Dergisi, 20(2), 701-716.

  • Öz, N. B. (2001). İnsanın kültürel gelişiminde müzik eğitiminin önemi. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(1), 101-106.

  • Sonsel, Ö. B. (2018). Türkiye’de viyola alanında yazılmış lisansüstü tezlerin incelenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 47, 340-359.

  • Tarama modelleri. (2019) https://slideplayer.biz.tr/slide/15542187/ (3) adresinden 20 Aralık 2020 tarihinde erişilmiştir.

  • Tebiş, C., & Okay, H. H. (2013). Türkiye’de müzik sanatı ve eğitiminde keman ve viyola konulu lisansüstü tezlerin konu ve yöntem olarak incelenmesi. International Journal of New Trends in Arts, Sports & Science Education (IJTASE), 2(2), 2146-9466.

  • Türk Dil Kurumu [TDK] (2021). Türkçe sözlük. Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları

  • Uçan, A. (2005). Müzik eğitimi temel kavramlar-ilkeler-yaklaşımlar ve Türkiye’deki durum. (3. bs.). Ankara: Evrensel Müzikevi.

  • Varış, Y. A. (2012). Türkiye’de viyola üzerine yazılmış lisansüstü tezlerin analizi. The Journal of Academic Social Science Studies 5(8), 1247-1260.

  • Yayla, F. (1999). Eğitim fakültesi müzik eğitimi ana çalgı viyola eğitiminde kullanılan metotların incelenmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Pamukkale Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Denizli.

                                                                                                                                                                                                        
  • Article Statistics