DÜNYA SİNEMASINDA ÖZEL EFEKT VE GÖRSEL EFEKT

Author:

Year-Number: 2018-66
Yayımlanma Tarihi: null
Language : null
Konu : Sinema
Number of pages: 267-284
Mendeley EndNote Alıntı Yap

Abstract

Sihirbaz George Melies’in filmini çekerken kamerasının sıkışması ve kamerasını tekrar oynattıktan sonra karşılaştığı manzara, özel ve görsel efektlerin miladı olarak tanımlanabilir. Kamerası sıkışan Melies, Paris’te çektiği filmi tekrar oynattığında otobüsün cenaze arabasına, bir adamın da bayana dönüştüğünü izlemlemiştir. Bu durum Melies’in filmlerinde efekt serüvenini de başlatmasında etkili olmuş, tesadüfen bulduğu bu tekniği de birçok filminde kullanmıştır. Teknolojik gelişmelerle ihtiyaçlara göre şekillenen efekt uygulamaları, sinemanın anlatımı konusunda tahmin edilemeyen boyutlara ulaşmıştır. Senaryo bir film için ne kadar önemliyse, filmde kullanılan efektler de filmin anlatımını güçlendirmede o kadar önemlidir. Senaryo nasıl bir oyuncuyla bütünleşik şekilde filmde yaşam buluyorsa, filmde kullanılan efektler de filmin en önemli parçalarındandır. Günümüzde efektsiz bir film düşünülemez hale gelmiştir. Bu bağlamda sinemada hayati öneme sahip bu efektlerin, tanım ve uygulama alanlarıyla ne olduğu hakkında bilgi verilmiş, literatürde görülen her iki kavramın tek isimde kullanılmasının hatalı olduğu gerek yapılan tanım ve uygulamalarla, gerekse Dünya Sinemasında özel ve görsel efekt alanında çalışma yapan sanatçıların tanımlarıyla da iki alanın da farklı uygulamalar olduğu ispatlanmaya çalışılmıştır.

Keywords

Abstract

The magician can be described as the mystery of the special, visual effects that George Melies is competing with when shooting the camera, and the scene he confronts after replaying his camera. Melies, who was stuck in his camera, watched as he played the movie he shot in Paris, turned the bus into a funeral car, and that a man turned into a lady. This was effective in launching the adventure of the effects in Melies' films, and Melies used this technique in many of his films. Technological advances have reached unpredictable dimensions with the use of effect applications that are tailored to the needs of the cinema. Such developments have expanded the imaginary worlds of both directors and producers and have continued to use and continue to use effects applications as tools to continuously improve. The more important the scenario is for a film, the more the effects used in the film are, the more important it is to strengthen the narrative film. If the script finds life in a movie integrated with a player, the effects used in the film are also the most important parts of Filmin. Nowadays a film without effect becomes unthinkable. In this context, it has been given information about the effects of these effects, which have vital importance in the cinema, with the definition and application fields, and it is necessary that the two concepts seen in the literature are wrong to use in one name with the definitions and applications, it has been tried to prove that there are different applications.

Keywords