SİNEMA VE İDEOLOJİ İLİŞKİSİ BAĞLAMINDA SLUMDOG MILLIONAIRE FİLMİNİN ANALİZİ

Author:

Year-Number: 2017-62
Yayımlanma Tarihi: null
Language : null
Konu : Sinema
Number of pages: 216-232
Mendeley EndNote Alıntı Yap

Abstract

1895 yılında sinematograf aletinin keşfedilmesiyle birlikte insan hayatına giren sinemanın, ilk zamanlarda verdiği ürünler ile günümüzdeki sinema anlayışı oldukça farklı olsa da sinema eyleminin ilk örnekleri, yine de insanları etkilemeyi başarmıştır. 1895 yılında Lumiere Kardeşler, sinemanın başlangıcını oluşturan “Trenin Vincennes Garı’na Girişi” filmini çekerek, salonda bu filmi izlemek için oturan insanları yeterince heyecanlandırmıştır. Öyle ki trenin kendilerini ezeceğini zanneden insanlar, korku içinde salonu boşaltmışlardır. Bu ilk örnek, kameranın ve dolayısıyla sinemanın ürkütücü bir unsur olarak kullanılabileceğinin ilk işaretiydi. Sinema, ağırlıklı olarak sanatsal faaliyetler kapsamında ele alınmakla birlikte ilk örneklerinden itibaren kitleleri etkileyebilme potansiyelinin bir hayli yüksek olduğu önemli bir propaganda aracıdır. Üstelik bu propaganda faaliyeti, sadece kitleleri istenilen yönde düşünme ve hareket etme bağlamında değil aynı zamanda kitlelere yerleştirilen yanlış bilincin de kalıcı hale gelmesinde etkindir. Sinemanın ideolojik etkilerinin araştırıldığı bu çalışmanın örneklemini, 2008 yılında İngiliz yönetmen Danny Boyle tarafından çekilen “Slumdog Millionaire” filmi oluşturur. Filmin ideolojik etkilerinin ortaya çıkarılmasında yöntem olarak eleştirel söylem analizi uygulanmıştır. Film incelemesi; olay örgüsü, mekan tasarımı ve karakterler üzerinden gerçekleştirilmiştir. Hindistan’da geçen olayları konu edinen film, kullanılan oyuncular ve mekanlar nedeniyle bir Hint filmi gibi algılansa da sahip olduğu ideoloji bağlamında Hollywood etkilerinin en üst düzeyde olduğu tespit edilmiştir.

Keywords

Abstract

Even though the products of cinema in its early days which gets in human life with find out cinematograph in 1895 and the products of today are quite different, the first examples of the cinema are still affecting people. The Lumiere Brothers shot “Arrival of a Train at La Ciotat” which is a first example of cinema. This film made people in the cinema hall very excited. People who thought that the train would crush them, emptied the hall in fear. This was a first example that camera and cinema could be used as a frightening element. Cinema is mainly dealt within the context of artistic activities, but it has also been noticed from the earliest examples that the cinema is an important means of propaganda with the potential to influence masses. Moreover, this propaganda activity is effective not only in the context of thinking and acting in the desired direction but also in the fact that the false consciousness placed in mass becomes permanent. In this study, the ideological effects of the cinema are being investigated and the film "Slumdog Millionaire", which was shot by English director Danny Boyle in 2008, was selected as sample. Critical discourse analysis has been applied as a method to reveal the ideological influences of Slumdog Millionaire by examining the film; story, acting, space design and characters. The film captures the events in India and is perceived as an Indian film because of the players and the spaces used. However, it has been found that Film is exposed to Hollywood influences at a high level due to the ideology it has.

Keywords