KARA KITAP’TA BATI İMGESI: ORHAN PAMUK’UN ROMANLARININ ANTROPOLOJIK BIR OKUMASI

Author:

Year-Number: 2015-21
Yayımlanma Tarihi: null
Language : null
Konu : Yeni Türk Edebiyatı
Number of pages: 161-172
Mendeley EndNote Alıntı Yap

Abstract

Türk kimliği sorunu Orhan Pamuk’un romanlarında ele alınan başlıca temalardan biridir. Pamuk, ilk romanı Cevdet Bey ve Oğulları’ndan itibaren Doğuyla Batı arasında salınan bir dünyaya ait olan karakterlerin kimlik krizini derinlemesine incelemiştir. Bu makalenin amacı Pamuk’un edebî eserlerinde ele alınan kimlik krizini antropolojik bir bakış açısıyla çözümlemektir. Bu çalışma, teorik çerçevesini, makalenin aynı zamanda esin kaynağı da olan Edward Said’in Oryantalizm adlı eserinden almaktadır. Çözümleme özellikle Kara Kitap üzerine odaklanmıştır. Kara Kitap’ın seçilmesinin nedeni, romanda kişilerin iki karşıt güç altında ezilmekte oluşudur: Roman kişileri bir yandan Batıyı taklit etme saplantısı içindedirler, diğer yandan kaybolmuş Türk otantikliği rüyasının cazibesi altındadırlar. Bireyler bu iki dünyadan gelen gerilimler arasında bir denge bulmak konusunda sıkıntı içindedirler. Bu durum Pamuk’un diğer romanlarında da az ya da çok karşımıza çıkar. Bu çalışma, Pamuk’un romanlarında

Keywords

Abstract

The question of Turkish identity is one of the main themes in Orhan Pamuk’s novels. Since his first work, Cevdet Bey and His Sons, Pamuk has deeply explored the identity crises of characters belonging to a world pending between East and West. The purpose of this essay is to analyze the theme of identity crisis in Pamuk’s literary works from an anthropological point of view. The theoretical framework used in this study is based on Edward Said’s work, Orientalism. The analysis focuses particularly on The Black Book, in which the characters seem to be afflicted by two opposite forces: On one hand, they are obsessed with the desire to imitate the West; on the other hand, they are attracted by the dream of a lost Turkish authenticity. This study aims to define the role played by the images of the West in Pamuk’s novels and at point out how these representations have shaped, and continue to shape, the process of the identity construction in the Turkish culture.

Keywords