TRT TÜRK HALK MÜZİĞİ REPERTUARINDA BULUNAN KINA TÜRKÜLERİNİN MAKAM DİZİLERİ YÖNÜNDEN ANALİZİ

Author:

Year-Number: 2014-7
Yayımlanma Tarihi: null
Language : null
Konu : Müzik
Number of pages: 421-460
Mendeley EndNote Alıntı Yap

Abstract

Bu araştırmada, TRT Türk halk müziği repertuarında bulunan kına türkülerinin makamsal özelliklerinin ortaya konulması amaçlanmıştır. Bu temel amaç çerçevesinde türkülerin karar perdeleri, güçlüleri, yedenleri ve asma kalışlar incelenerek makamsal özellikleri belirlenmeye çalışılmıştır. Araştırmanın yürütülmesinde belgesel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın evrenini, TRT THM repertuarı oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemini ise, repertuarda yer alan 75 kına türküsü oluşturmaktadır. Araştırma sonucunda, kına türkülerinin müzikal özellikleri olan makam dizilerinin yörelere göre benzerlik ve farklılıklar gösterdiği belirlenmiştir. Bazı kına türkülerinde aynı güftenin yörelere göre farklı makam dizileri ile icra edildiği görülmüştür. Güftesi aynı olan eserlerde ise yörelere göre çeşitli ağız özellikleri gösteren değişiklikler saptanmıştır. Ülkemizin pek çok yerinde benzer ve farklı özelliklerle söylenen kına türkülerinin kültürel zenginliğimizin önemli bir parçasını oluşturduğu

Keywords

Abstract

It was aimed to point out henna folk songs which are situated TRT Turkish folk songs repertory in terms of their makam scales. Within the frame of this basic goal, it was tried to determine properties of makam by investigating their karar perdes, güçlüs, sensibles and asma karars. During this research, documentary survey method was used. Repertory of TRT Turkısh Folk Music constitutes the research’s universe. The sample group is 75 henna folk songs in repertory of TRT Turkish Folk Music. As a result of the reseach, ıt was determined that makam scales that they are musical properties of henna folk songs have some similarity and discrepancy up to their regions. It has been seen that in some henna folk songs, the same lyrics is performed disparately in terms of their makam scales to their region. It is observed that compositions can have verioud dialects up to their regions even if some of them have the same lyrics. It is shown that henna folk songs which are sung similarly and diff

Keywords