Kompozit melez varlıklara, Klasik ve Doğu sanatlarında sıklıkla rastlanır. İran bölgesindeki en tipik melez yaratık, Pehlevice adıyla "Senmurv" (Avesta'daki "Saena kuşu" ya da modern Farsçadaki “Simurg”), Sasani1, Sogd2, erken İslam3 ve Bizans4 sanatında da karşımıza çıkar. Bu yaratık açıkça polimorfik/çok formludur. Yani diğer hayvanlardan alınan parçalarla oluşturulmuştur. Bir köpeğin yüzüne sahiptir ve ön ayakları aslan ayağı, kanatları ile kuyruğu tavus kuşu (veya balık kuyruğu?) şeklindedir. Bazı durumlarda, özellikle metal işlerin reprodüksiyonlarında, gerçek Senmurv olarak düşünülen bu fantastik yaratığın gövdesinde, bazı bitkisel elementler de görülebilir. P.O. Harper'a göre, (kendisi bu yaratığı Senmurv olarak tanımlar) bu bitkisel elementler aslında Zerdüşt edebiyatında, Senmurv'un ‘Bütün Tohumların Ağacı’nın tepesinde yaşaması ve bereketle bağlantılı olmasından kaynaklanmaktadır5
Keywords
Senmurv, simurg, mitolojik kuşlar, İran mitolojisi
@article{2019,title={THE SOCALLED SENMURV IN IRANIAN ART: A RECONSIDERATION OF AN OLD THEORY.},abstractNode={Kompozit melez varlıklara, Klasik ve Doğu sanatlarında sıklıkla rastlanır. İran bölgesindeki en tipik melez yaratık, Pehlevice adıyla "Senmurv" (Avesta'daki "Saena kuşu" ya da modern Farsçadaki “Simurg”), Sasani1, Sogd2, erken İslam3 ve Bizans4 sanatında da karşımıza çıkar. Bu yaratık açıkça polimorfik/çok formludur. Yani diğer hayvanlardan alınan parçalarla oluşturulmuştur. Bir köpeğin yüzüne sahiptir ve ön ayakları aslan ayağı, kanatları ile kuyruğu tavus kuşu (veya balık kuyruğu?) şeklindedir. Bazı durumlarda, özellikle metal işlerin reprodüksiyonlarında, gerçek Senmurv olarak düşünülen bu fantastik yaratığın gövdesinde, bazı bitkisel elementler de görülebilir. P.O. Harper'a göre, (kendisi bu yaratığı Senmurv olarak tanımlar) bu bitkisel elementler aslında Zerdüşt edebiyatında, Senmurv'un ‘Bütün Tohumların Ağacı’nın tepesinde yaşaması ve bereketle bağlantılı olmasından kaynaklanmaktadır5},author={Gönül YEKTAŞ BİANCAT},year={2019},journal={The Journal of Academic Social Science}}
Gönül YEKTAŞ BİANCAT . 2019 . THE SOCALLED SENMURV IN IRANIAN ART: A RECONSIDERATION OF AN OLD THEORY. . The Journal of Academic Social Science.DOI:10.16992/ASOS.14972
Gönül YEKTAŞ BİANCAT.(2019).THE SOCALLED SENMURV IN IRANIAN ART: A RECONSIDERATION OF AN OLD THEORY..The Journal of Academic Social Science
Gönül YEKTAŞ BİANCAT,"THE SOCALLED SENMURV IN IRANIAN ART: A RECONSIDERATION OF AN OLD THEORY." , The Journal of Academic Social Science (2019)
Gönül YEKTAŞ BİANCAT . 2019 . THE SOCALLED SENMURV IN IRANIAN ART: A RECONSIDERATION OF AN OLD THEORY. . The Journal of Academic Social Science . 2019. DOI:10.16992/ASOS.14972
Gönül YEKTAŞ BİANCAT .THE SOCALLED SENMURV IN IRANIAN ART: A RECONSIDERATION OF AN OLD THEORY.. The Journal of Academic Social Science (2019)
Gönül YEKTAŞ BİANCAT .THE SOCALLED SENMURV IN IRANIAN ART: A RECONSIDERATION OF AN OLD THEORY.. The Journal of Academic Social Science (2019)
Format:
Gönül YEKTAŞ BİANCAT. (2019) .THE SOCALLED SENMURV IN IRANIAN ART: A RECONSIDERATION OF AN OLD THEORY. The Journal of Academic Social Science
Gönül YEKTAŞ BİANCAT . THE SOCALLED SENMURV IN IRANIAN ART: A RECONSIDERATION OF AN OLD THEORY. . The Journal of Academic Social Science . 2019 doi:10.16992/ASOS.14972
Gönül YEKTAŞ BİANCAT."THE SOCALLED SENMURV IN IRANIAN ART: A RECONSIDERATION OF AN OLD THEORY.",The Journal of Academic Social Science(2019)