ESKİ KAYNAKLARA GÖRE TÜRKLERDE ŞAMANİZM VE DAHA SONRAKİ DÖNEMLERE TESİRİ

Author :  

Year-Number: 2018-76
Language : null
Konu : Tarih
Number of pages: 77-92
Mendeley EndNote Alıntı Yap

Abstract

Türkler İslam dinini kabul ettikten sonra kendi geleneklerini, göreneklerini ve eski medeniyet ve yaşayışlarını tamamen terk ettiler ve binaenaleyh İslam medeniyeti ve toplumu üzerinde bu bakımdan hiçbir tesir bırakmadılar demek imkânsızdır. Türklerin İslam’ı kabul etmelerinden sonra eski dini inançları ile İslami esasları sentez ettiklerini ve yüksek seviyeli ilmi esaslara dayanan medrese İslam’ı haricinde Türk halk İslam anlayışı adı verilen yeni bir İslam anlayışı meydana getirdikleri malumdur. Gerek taş kitabelerden ve gerekse de Çin kaynaklarından takip edebildiğimiz eski Türklere ait sosyal, siyasal ve günlük yaşam pratikleri ile Selçuklu devri Türk halk kültürü arasında büyük paralellikler görülebilmektedir. Türklerin Tengri’ye ulaşma arzusu eski dinde şamanlığı meydana getirmişken, bu durum yeni dinde ise tasavvufa dönüşerek devam etmiştir. Üstelik bunun bir milli tercih olduğu da dikkatleri çekmektedir, çünkü Türkler; içerisine girdikleri pek çok dini sistemde, İlahi olana karşı büyük bir ulaşma arzusu sergilemişlerdir. Bunu gerçekleştirirken de değişik kültürel enstrümanları ve ritüelleri kullanmışlardır. Daha sonraki dönemi Türklerde ortaya çıkan Şamanist inançlar arasında korku, kabus, fal, efsun, tabiat güçlerine inanma, atalar kültü, taş, su ve diğer güçlere inanma özel bir yer tutmakta idi.

Keywords

Abstract

After accepting the Islamic religion, it is impossible for the Turks to abandon their traditions, customs and ancient civilizations and life completely and to leave the Islamic civilization and society without any influence. After the Turks accepted Islam, they synthesized Islamic principles with their old religious beliefs, and the madrasa based on high-level scientific principles brought about a new understanding of Islam called the Turkish people's understanding of Islam, apart from Islam. There are great parallels between the social, political and daily life practices of the ancient Turks that we can follow both from the stone books and from the Chinese sources and from the Seljuk revolutionary Turkish folk culture. The desire of the Turks to reach Tengri, while bringing the old shrine to the river, continued to turn into a mystic if it was new. Moreover, it attracts attention because it is a national choice, because the Turks; in many religious systems they have entered, they have shown a great desire to reach the Divine. In doing so, they used different cultural instruments and rituals. Among the shamanist beliefs that emerged in the later period was a special place to believe in fear, nightmares, fortune, lyrical, believing in nature powers, ancestors, stone, water and other powers.

Keywords


                                                                                                                                                                                                        
  • Article Statistics