ISSN:2148-2489

KORKUNUN BAKIŞI: PEEPING TOM


Michael Powell’ın Peeping Tom’u skopofil seri katil Mark’ı takip etmektedir. Film röntgencilikle ilgili rahatsız edici sahneleriyle korku türünün klasik örneklerinden biri olarak kabul edilebilir. Film Freud’un bilinçaltı ve travmalar, Lacan’ın objet petit a ve Bakış kavramları çerçevesinde yapılacak bir okumaya izin vermektedir. Hitchcock’un ustaca kullandığı ‘’seyircinin varsayılan bakışı’’ üzerinden değerlendirilebilecek izleyici politikası arzunun tatmin edilemezliği ve yineleme zorlantısı arasında gidip gelerek çağdaş kültürün gözetleme ve denetim pratiklerine göndermede bulunmaktadır. Korkunun zevklerinin de bir kaynağı olarak görülebilecek arzuyu hem oluşturup hem de imkansız kılan bu bakış filmde hem ‘’seyircinin varsayılan bakışı’’ anlamında oluşturulur hem de filmin diegetik düzleminde temsil edilir: Mark aynı zamanda bir silah olan kamerasıyla kurbanlarını öldürürken onların ölüm anlarını da kameraya kaydetmeye çalışır. Fakat kurbanlara ve dolayısıyla ölümün korkunç yüzüne yaklaştıkça ışığın kesilmesi sebebiyle eline karanlık bir lekeden başka bir şey geçmez. Bu imkansızlık stratejisi travmatik yineleme zorlantısının ve arzunun yitik nesnesinin sinemasal deneyime bir tercümesi olarak görülebilir. Peeping Tom’daki korkunun bakışında varoluşun trajedisi gizlidir.


Keywords


Travma, Bakış, Seyirci, Gözetleme

Author: Erman BOSTAN
Number of pages: 277-299
DOI: http://dx.doi.org/10.29228/ASOS.36784
Full text:
The Journal of Academic Social Sciences
E-Mail Subscription

By subscribing to E-Newsletter, you can get the latest news to your e-mail.