İDEAL DEVLETİN İDEOLOJİK AYGITLARI: DOXA ve İLLİSİO KAVRAMLARI BAĞLAMINDA MÜZİĞİN BİÇİMLENDİRİLİŞ SÜRECİ

Author:

Year-Number: 2019-93
Yayımlanma Tarihi: null
Language : null
Konu : Güzel Sanatlar /Müzikoloji-Etnomüzikoloji
Number of pages: 14-26
Mendeley EndNote Alıntı Yap

Abstract

Bu yazıda, Müzik nasıl araç olur? Müziğin yasaklanması nasıl olur? Neden olur? İdeolojik boyutunun derinliğine nasıl karar verilir? Müzik politikası nasıl ve neye göre belirlenir? Özellikle herhangi bir topluma ait geleneksel müzik unsurları nasıl yasak olur? Gibi sorulardan yola çıkarak ideal devletin ideolojik aygıtları ele alınmıştır. Sanatın, özellikle müziğin ideal devlet ideolojilerini aktarma ve güçlendirme yolunda araç konumunda olduğu vurgulanmıştır. biçimlendirici gücünü Platon’un Glaukon’la diyalogu, Aristoteles’in “zoom politikon”ının yanı sıra, Assman başta olmak üzere kültürel bellek ve kimlik teorileri ile ele alınmıştır. Ulus devlet modellerinin oluşum evrelerine değinirken geleneğin inşası ve icadı noktasında Türk Müziği’nin bu süreç içerisinde biçimlenişi irdelenmiştir. Tüm bu irdelemeleri yaparken Türk müziği ile ilgili değişim, inşa ve icat süreçlerine Bourdeiu’nun habitus’unda var olan bir doxa ve illisuo olarak bakmak süreci artı ve eksileriyle birlikte okumaya olanak sağlamıştır.

Keywords

Abstract

How does the vehicle become music? How can music be banned? Why? How to determine the depth of the ideological dimension? How and based on music policy? In particular, how to ban traditional music elements belonging to any society? In the paper, based on these questions, ideological devices of the ideal state were discussed. It was emphasized that art, especially music, is the vehicle in the way of transferring and strengthening the ideal state ideologies via Plato's dialogue with Glaukon, Aristotle's “zoom politicon”, Assman's cultural memory theory , and identity theories. When we talk about the formation phases of the nation state models, the formation of Turkish music in this process is examined. While doing all these evaluation, looking at the changes, building and inventing of Turkish music as a doxa and illisuo in Bourdeiu's habitus, allowed us to read the process together with its pros and cons.

Keywords