GADAMER’DE ANLAMA VE GELENEĞİN DİLSEL KONUMU

Author:

Year-Number: 2019-89
Yayımlanma Tarihi: null
Language : null
Konu : Felsefe
Number of pages: 62-70
Mendeley EndNote Alıntı Yap

Abstract

Gadamer hermeneutik düşünce içerisinde ele alınan bir düşünürdür. Onun hermeneutiği genellikle Dilthey’den çok Heidegger’in düşüncelerinin izinden ilerler. Bunun nedeni yorumu, bilgisel değil ontolojik bir sorun olarak görmesidir. Bu nedenle, anlamaya çalıştığı her nesneyi bilgisel olarak ele alan yaklaşımın, yöntem düşüncesini öne çıkaran tavrına da karşıdır. Yöntem düşüncesi yerine oyun kavramını kullanan Gadamer, bu kavramla insan deneyiminin biricikliğini vurgulamak ister. Anlayan her insan kendi görüş erimi içerisinde olmayan bir şeyleri, o erimin içine katmaya çalışır. Bunu da ancak bize dil yoluyla kendini sunan bir gelenek sayesinde yapar. Zira anlaşılan tek varlık olan dil sayesinde biz anlamanın evrenselliğinden söz edebiliriz. Dolayısıyla Gadamer her anlama çabasının bir gelenek içerisinden olduğunu söyler. Öyle ki yorum ancak geleneğin dilsel yanına katılmayı gerektiren bir eyleme dönüşür. Böylece Gadamer açısından her anlama ve yorum dilsel olarak cisimleşmiş bir gelenek içerisinden olanaklıdır.

Keywords

Abstract

Gadamer is a thinker who is addressed within hermeneutical thought. His hermeneutics often follows the footsteps of Heidegger's ideas rather than Dilthey. This is because he discusses the interpretation as an ontological problem, not as an epistemological one. Therefore, it is also opposed to the approach that takes its object in epistemological way. Using the concept of play instead of the idea of method, Gadamer wants to emphasize the uniqueness of human experience. Every person who understands tries to incorporate something that is not within their range of vision. It does so only through a tradition that is offered us through the language. Since, by the means of language which is the only entity to be understood, we can talk about the universality of understanding. Therefore, Gadamer says that every attempt to understand is a tradition. Such that the interpretation only turns into an action that requires participation in the linguistic side of the tradition. Thus, for Gadamer, every meaning and interpretation is possible within a linguistically embodied tradition.

Keywords