SANATÇI VE MARKA DEĞERİ BAĞLAMINDA BİR ÖRNEK: DAMIEN HIRST

Author:

Year-Number: 2018-85
Yayımlanma Tarihi: null
Language : null
Konu : SANAT
Number of pages: 456-467
Mendeley EndNote Alıntı Yap

Abstract

19. yüzyıldan itibaren Modernizm Sanat Akımı ile birlikte Batı toplumunda geniş kapsamlı kültürel eğilimler ve dönüşümler ortaya çıkmıştır. Modern en-düstriyel toplumların gelişimi neticesinde şehirler hızlı büyümüştür. 20. yüzyı-lın ortalarında ise dünya savaştan çıkmış ve yıkımın ardından yeni bir yapı-lanma süreci başlamıştır. Bu değişim ve dönüşüm kendisini kültürel alanda da göstermiştir. Sanatta geleneksel pratiklerin yerini farklı eğilimler ve materyaller almıştır. Postmodernizmin getirdiği liberal sistemin oluşmasıyla birlikte eko-nomik açıdan yeni alanlar oluşturma noktasında sanat etkin bir rol oynamıştır. İngiltere’de işadamı ve koleksiyoner Charles Saatchi, genç sanatçılar keşfedip onları teşvik ederek iktisadi yönden bir teşebbüs oluşturma yoluna gitmiştir. Genç İngiliz Sanatçılar (YBA) grubu üyesi İngiliz sanatçı Damien Hirst yaptığı sıra dışı çalışmalarla Saatchi’nin dikkatini çekmiştir. Böylece yapıtlarının hem alıcısı olmuş hem de sponsorluğunu yaparak ticari bir iş birliği sağlamıştır. Bu çalışmada Damien Hirst’ün sanat tarihi içerisinde sansasyonel ve spekülatif yönüyle oluşturduğu marka değeri üzerinden bir inceleme yapılması amaç-lanmıştır. Ortaya koyduğu üretimler ve sanat pazarında oluşturduğu ticari de-ğer, örneklerle ve rakamsal değerlerle ortaya koyulmuştur.

Keywords

Abstract

From the nineteenth century onwards, with the Modernism Art Movement, a wide range of cultural trends and transformations emerged in Western society. As a result of the development of modern en- tries societies, cities grew ra-pidly. In the mid-20th century, the world was out of the war and a new const-ruction process began after the destruction. This change and transformation has shown itself in the cultural field. Traditional practices in art have been replaced by different trends and materials. With the formation of the liberal system of postmodernism, art has played an active role in creating new eco-nomic spaces. In England, the businessman and collector Charles Saatchi have made an economic attempt by discovering and encouraging young artists. Bri-tish artist Damien Hirst, a member of the Young British Artists (YBA) group, attracted Saatchi's attention with his extraordinary work. Thus, he became a buyer of his works and sponsored a commercial cooperation. In this study, it is aimed to make an examination on the brand value created by Damien Hirst in sensational and speculative aspects of art history. The products produced and the commercial value it creates in the art market have been demonstrated with examples and numerical values.

Keywords