TOPLUMSAL GRUPLARIN KARNAVALESK YAŞAMLARININ BELGESEL FİLMLER ÜZERİNDEN YORUMLAMASI VE KITSCH OLGUSU

Author:

Year-Number: 2018-67
Yayımlanma Tarihi: null
Language : null
Konu : SİNEMA
Number of pages: 95-115
Mendeley EndNote Alıntı Yap

Abstract

Günümüzde var olan toplumların içinde, sosyoekonomik, sosyokültürel yapılarına ve yaşam ideolojilerine bağlı olarak öteki kavramı ile ifade edilen toplumsal gruplar bulunmaktadır. Bu toplumsal grupların yaşama dair geçmişlerindeki birikimlere de dayalı olarak günümüze ait ürettikleri kültürel değerler, kültürel kodlar, semboller, ikonlar değişen ve giderek kaotik hale gelen küresel dünyada toplumbilimsel ve sanatsal platformlarda yeniden sorgulanmalı, yorumlanmalı ve tartışılmalıdır. Yönetmenliğini Ragıp Taranç’ın yaptığı, İzmir Tepecik’teki Roman Mahallesi’nde Hıdrellez kutlamaları sırasında çekilen ve daha sonra röportajlarla desteklenen “9/8’in Ateşi Seni de Yakar” belgeselindeki bulgular yukarıdaki öneriye zemin hazırlamıştır. Bu belgeseldeki estetik ve düşünsel yaklaşımın moda fotoğrafçısı La Chapelle’in Los Angeles’ta Afrikalı Amerikan ailelerin yaşadığı mahallelerde çektiği “Rize” belgeseli ile benzerlikler taşıdığı saptanmıştır. Her iki belgeselde yer alan toplumsal grupların kendilerini ritüelistik bir tarzla dans, müzik, giysi ve bedeni kullanarak ifade ettikleri gözlenmiştir. Bu çalışma giderek kitschleşen ve sokağa yansıyan karnavalesk yaşamın kültürel boyutunu sorgulamayı amaçlayan bir alan araştırmasıdır.

Keywords

Abstract

There are differrent social groups defined as ‘others’ based on socioeconomic, sociocultural and sociopolitical structures in communities present today. Cultural values, cultural codes, icon and symbols produced by them based on previous living accumulation should be requestioned, reinterpreted and rediscussed in social and artistical platforms in a world which has transformed and become gradually chaotic, which is all structured by the evidence of the documentary film “9/8 in Ateşi Seni de Yakar” directed by Ragıp Taranç taken during Hıdrellez ceremonies in Romany getto of Tepecik, Izmir and later supported with interviews. The esthetical and philosophic approach to the documentary film has been found to have some similarities to “Rize” documentary shot by La Chapelle, a fashion photographer on Afro American families in Los Angeles gettos. Both documentaries enable us to observe that those social groups Express themselves using dance, music, garments and body talk in a ritualistic manner. The present study is a fieldwork which aims to question cultural dimensions of carnivalesque life which has gradually been kitsched and reflected upon street.

Keywords