GERÇEKLİĞİN DÖNÜŞÜMÜ VE YENİDEN İNŞASINA FOTOĞRAFIN ETKİSİ: REKLAM FOTOĞRAFLARI İNCELEMESİ

Author:

Year-Number: 2016-36
Yayımlanma Tarihi: null
Language : null
Konu : Güzel Sanatlar
Number of pages: 641-650
Mendeley EndNote Alıntı Yap

Abstract

Görsel bir medyum olan fotoğraf icadından bu yana gerçeklik tartışmalarının merkezinde yer almış; felsefi, bilimsel, sanatsal gündemin odağında bulunan gerçeklik kavramı da fotoğrafın keşfiyle beraber farklı bir boyut kazanmıştır. Fotografinin fiziksel gerçekliği aktarabilme özelliğinin yanı sıra öznel, nesnel ve teknik yollarla gerçekliğe dair müdahale edimlerine olanak sağlaması, fotoğraf ve gerçekliği birbirini etkileyen ve belirleyen bir sürecin iki başat öznesi haline getirmiştir. İlkçağlardan itibaren toplumlar evrene ait fiziksel gerçekliğin kopyasına sahip olmak istemiş, bu amaçla yapılan deney gözlem ve araştırmalar neticesinde keşfedilen fotoğraf toplumdaki yerini hızlı bir şekilde almıştır. Fotoğraf ve gerçeklik ilişkisi fotoğrafın ilk icat edildiği dönemlerden günümüze kadar gelen köklü bir sürece dayanmaktadır. Gerçeklik sorunsalı ise insanoğlu var olduğu dönemden itibaren onun algılayıp anlamlandırmaya çalıştığı evren hakkında fazla bilgi edinme çabalarının bir sonucu olarak felsefe, sosyoloji ve sanatın inceleme konuları arasında yer almıştır. Mağara duvarlarına yapılan resimlerden sözlü kültürün en önemli parçası olan mitoslara ve günümüz dijital teknolojisinin biçimlendirdiği iletişim ortamına kadar dönemleri itibari ile değişen gerçeklik evreni, bir bakıma insanın yaşadığı dünyayı zihinsel ve görsel olarak kayıt altına alma eğiliminin yansımalarıdır. Görsel kültürün başat öznelerinden olan reklam fotoğrafçılığı da nesneye bakış açımızı etkileyen bir bakıma gerçekliği yeniden inşa eden ve bu doğrultuda tüketim tercihlerimizi belirleyen bir araçtır. Sayısal teknolojiler sayesinde dijital müdahale edimlerinin fotoğraf sanatına ve özellikle reklam fotoğrafçılığına olan etkileri, gerçekliğin yapısına ve algılanışına dair değişimleri de beraberinde getirmiştir. Bu çalışmada görsel kültürün temel yapı taşı olan reklam fotoğraflarından yola çıkarak tüketim kültürünün menfaatleri doğrultusunda teknolojik kültürel ve ideolojik olarak gerçekliğin nasıl inşa edildiği ve dönüştürüldüğü incelenmiştir.

Keywords

Abstract

Since its invention, the photography as a visual psychic has taken place in the center of the reality debates; and the reality notion which is in the focus of philosophical, scientific and artistic agenda has gained a different dimension with the invention of the photograph. Besides the negotiability of the physical reality ability of the photography, it also allows the intervention of reality by subjective, objective and technical ways and has made the photograph and the reality as the two main subjects of the period that impresses and designates each other. Since the ancient times, the societies wanted to have a copy of the physical reality which belongs to the universe and with the experiments, observations and the researches which have been made by this aim, the photograph has taken its place in the society. The relationship between photograph and reality has been endured a deep rooted period since the invention of the photograph until today. Reality problematic has taken place in the research topics of philosophy, sociology and art as a result of the learning and giving meaning struggle to the universe since mankind exists. The reality universe which has been changing from the pictures that have been made to the walls of the caves to the mythos which are the most important part of the verbal culture and the communication medium that today’s digital technology gives form to, is the reflection of the recording the world as mentally and visually tendency of the people. Advertising photography which is one of the most important objects of the visual culture is tool that affects the point of view to the objects and in one respect reconstructs the reality and by this way determines our consumption habits. Effects of digital manipulation of photography art and especially to the advertising photography by means of quantitative technologies have brought the changes about the structure and perception of the reality. In this study, considering the advertisement photographs which are the basic building stones of the visual culture how the reality has been constructed and transformed towards the benefits of the consumption culture as technologically, culturally and ideologically will be investigated.

Keywords