UŞAK’TA PERDE MOTİFLİ MİHRAPLAR

Author:

Year-Number: 2015-10
Yayımlanma Tarihi: null
Language : null
Konu : Sanat Tarihi
Number of pages: 146-157
Mendeley EndNote Alıntı Yap

Abstract

Yapıların iç ve dış mekanlarının duvarlarına ve tavanlarına yapılan duvar resimleri 18. ve 19. yüzyıl’da önemli bir yere sahiptir. Cami, konak gibi mimari tasvirlerden, gemi tasvirlerine, sembolik motiflerden, figürlü süslemeye ve manzara tasvirlerine kadar birçok örneği ile karşımıza çıkan, kuru sıva üzerine boyalarla yapılmış ve Batı tarzında perspektif ve ışık-gölge denemelerinin görüldüğü resim programında perde motifi önemli bir rolü üstlenmektedir. İki yana tutturulmuş, açık bir pencereden bakılıyor hissi veren motif camide mihrap nişi süslemesi olarak sevilerek kullanılmıştır. Çalışmada, tarihi 15. yüzyıl ile 20. yüzyıl arasında değişen Uşak ili Merkez ilçesinde yer alan Ulu Cami, Karaali Cami, Kurşunlu Cami, Boduroğlu Cami, Karaağaç Cami, Aliaağa Cami, Zincirli Cami ve Cinibiz Cami örneklerinde mihrap içi süslemesi olarak kullanılmış perde motifi incelenmiştir. Yakın döneme tarihlenen süslemelerde, 19. yüzyılda karakteristikleşen formun devamı niteliğinde bir uygulama söz kon

Keywords

Abstract

Murals has an important place on the walls and ceiling made for the interior and exterior of building in the 18th and 19th century. Curtain motif in painting program seen in perspective and chiaroscuro trial. It emerges with many examples of architecture depicted as mosque or host, ship depictions, symbolic motifs, figurative decorations and landscape depictions which made with paint on dry plaster. Curtain motif lovingly used as a niche in a mosque decorations which attached to the two sides, cared for giving the feeling of an open window. In this study, curtain motifs were examined in niche of Ulu Mosque, Karaali Mosque, Kurşunlu Mosque, Boduroğlu Mosque, Karaağaç Mosque, Aliaağa Mosque, Zincirli Mosque and Cinibiz Cami Mosque in the central district of Uşak which built in the 15th century and the 20th century. In the 19th century continued to be characterized by form with in the recent history of ornament. In the structure remains similar manner and technique in particular repertoi

Keywords